Monday, September 11, 2017

Akhirnya Berjaya Buat Ketupat Daun Palas Kelantan

Assalamualaikum semua...
Dah lama berangan nak buat Ketupat Palas Kelantan ni.Walaupun kami sekeluarga ni bukan penggemar makanan pulut ni tetapi keinginan untuk belajar membalut ketupat palas tu terus membuak2.Sejak dari raya puasa lagi saya dah pesan dekat suami kalau terjumpa daun palas kat market beli la sedikit untuk saya belajar balut ketupat palas ni.Tapi nampaknya dari raya puasa dulu tak ada rezeki sebab tak ada jual pun kat pasar.
Nak dijadikan cerita, lps bercuti raya haji, en.suami ke pasar tun sardon, tetiba en.suami bawa balik daun palas plak..hades kenalah buat kan?Kang bernanah tinge kena sembur kalau tak buat hahaa..haritu beriya2 sangat..padan muka.Gigih jugaklah gugel kat youtube cara balut ketupat.Bila daun dah buka dan santan pun dah dibeli, apa lagi terus lah buat ketupat palas ni.Daun palas ni agak kecil mencabar jugaklah untuk membalut ketupat ni tambahan pulak saya tak berapa mahir.Boleh kata tak pandai la hehee..Kalau pandai takde maknanya nak tengok youtube kan kikiiiii.Memandangkan daun palas ni sedikit sahaja,lepas buka daun adalah ~30biji.So saya back siket dengan daun pisang.Ada lebihan dari yang buat pulut kuning tempoh hari.Saya simpan elok2 dalam peti ais.Yea lah daun pisang ni bukan depa mau juai selai dua...setimbun gitu depa jual..Pasrah jer la...
Resepi Ketupat Daun Palas ni saya gunakan resepi Ketupat Daun Pisang.Boleh tengok kat SINI malas nak CnP huhu..lepas balut tu saya rebus supaya ketupat tahan lama.Kalau nak kukus pun boleh.
Ketupat Palas Kelantan memang makan macam ni cicah dengan nissey cair.Tahu tak apa tu nissey cair heheee?Sirap Gula Melaka pekat2..mmg heaven betul.Cara old skool Ketupat Palas Kelantan dihidangkan.
versi daun palas tu saya balut dengan en.suami versi daun pisang tu sulung yang balut.Kalau daun pisang semua mmg dah pandai sebab selalu buat.daun palas tu mama pu terkial2 kadang2 sesat jugak nak membalutnya hahaa..Pakat gelak ngn abahnya.Final produk not bad la pada mataku.Dah siap balut, rebus hingga airnya kering/sering.

1 comment:

adda syuhada said... Balas

sedapnyer....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...