Tuesday, November 17, 2009

Ayam Berempah


Salam
Dah la kemarin tayang sayur bendi tumis berempah, ari ni ayam berempah lak, ni gambo arkib ya..jangan ada yg terliuq udah la..mmg sudah pinish suma. Lauk kegemaran anak2, mudah plak tu nak sediakan..kalau cara saya, selalunya ayam tu saya perap byk ketul, bila nak makan, goreng setakat sekali makan jer. Selebihnya boleh simpan. Lagipun ayam berempah ni, kalau perap lagi lama lagi bagus. Tapi jangan la sampai berbulan..Setakat 2-3ari je la. Lagipun anak2 ni tak reti jemu makan ayam. Dah panjang lebar membebel tu, meh la tengok resepi. Err lupa plak tuan punya resepi ni ialah DJ, tau ke sapa tu? dayangjack la. Dyg minta halal ya C&P kat sini :

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam sederhana (saya guna chicken wings)
  • 2 sudu makan serbuk kari ayam
  • 1 sudu makan serbuk kunyit
  • 1 sudu makan serbuk cili
  • 1 sdt serbuk ketumbar
  • 1 sdt serbuk jintan putih
  • 1 sudu makan tepung jagung
  • garam secukupnya
Cara-cara :
  • Gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan perap sebentar. 
  • Selepas itu, gorenglah dgn minyak yang banyak. Selamat mencuba!

3 comments:

Chik Mi said... Balas

alooo simpan skit na sat lagi balik keja singgah nak makan hihihihi

Sheila said... Balas

hai ayn grg berempah sdo ni ank2 akk pun suka...meratah....lama pulak x buathehe

lina_pg said... Balas

chik mi> dah warning siap2 tuh dh abess la sian kt jiran kita ahaks..nnt wat lagi dun wori

sheila> budak2 mmg suke mkn aym ni, kite pun sama gak hik3

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...