Sunday, April 17, 2011

Cucur Nasi@Jemput-Jemput Nasi

Assalamualaikum..
Selamat berhujung minggu suma..Ada yang sedang berkira2 nak wat juadah minum petang ke?Meh tengok cucur nasi ni kot2 dapat idea hehehe..Pagi tadi tengok belen nasi sejuk yang semalam punya tak abes, nak wat nasi goreng tak cukup plak..sket sangat.Hmm..rasanya kalau cucur nasi kira oklah..Sebenornya cucur nasi ni wat untuk bekfas pagi tadi, tapi masih berbaki adunan yang blom digoreng blehlah wat untuk minum petang plak..Anak2 suka makan yang panas2..xpel;ah tinggal nak goreng je kan?jap je tu..kali ni versi derhaka saya boh daging burger dan lebihan daging goreng kunyit(semalam punya carik2 sedikit lebur ke dalam jerr).
banyak kali dah wat cucur ni..cuma kalau rajin posing la..

Resepi : Cucur Nasi Daging Burger
Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air (sy gn air suam)
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis ( 2keping dgg burger)
  • 2 1/2 cwn tepung gandum (sy gn 2cwn)
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (cili ijo)
  • Daun sup/bawang (xboh)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
  • 1 biji telur (sy tambah)
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, telur, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, daging burger, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk men=jemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

9 comments:

Kak Rosaliza said... Balas

assalam sedap ni cicah2 mkn panas2 minum lak teh o ..mmg kenyang gilosss hehehe

lina_pg said... Balas

kak rosa> mmg sedap dan kenyang..cicah sos dan mayo mmg ngam..

Naz said... Balas

Assallamualaikum Kak Lina.
Sihat ke kak? Sedapnya kalau makan masa panas2 kan..
Maisarah akak sihat ker..Peluk cium utk dia yer..

lina_pg said... Balas

naz> wslm naz..alhamdulillah akak sihat..maisarah pun sihat gak..Maisara naz sihat ke?mmg sedap cucuq ni mkn panas2

Adry@Daun said... Balas

As Salam lina,
Nasi pn blh buat cucoq jg ke.. Tak penah pulak mkn cucoq spesis ni..hehe..

lina_pg said... Balas

adry> wslm,sedap gak cucuq ni kenyang lak tu.kalau belen nasi dingin tak cukup nk wat ns goreng,bleh la soh mahsuri wat cucuq ni

AZLINA said... Balas

Assalamualaikum Lina...akak dh sampai ni, tolong hidangkn sepinggan cucur nasi tu, waaa ada daging burger..mmg kelazzzz ni.. :)

lina_pg said... Balas

azlina> waalaikumussalam..awat lambat sangat mai..jap eh kite goreng dulu..nnt anto yang panasss

Kak Sam said... Balas

Suka..suka...suka

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...