Wednesday, July 27, 2011

Agar-Agar Lapis Pelangi

Assalamualaikum...
Puan blog ni memang suka wat puding.Kalau menu lauk pauk tu jarang2 je lah ada kat TMK ni.Kali menerai agar-agar lapis pelangi lak.Ekceli nama surat beranak dia Agar2 lapis pelangi indah.Tapi agar2 saya ni tak berapa nak indah, so abaikan sajalah tang indah tu huhuhu.Resepi ni saya amek kat blog bro rozan, saya wat setngah adunan jerr.So saya tepek kat sini sukatan yang saya wat.

AGAR-AGAR PELANGI INDAH
sumber: linapg.logspot.com
 
Bahan A
10 gm serbuk agar-agar
1cawan gula pasir
1000 ml air
6-8 helai daun pandan

Bahan B 

10 gm serbuk agar-agar
1 cawan gula pasir
1000 ml santan (santan kotak 200ml+800ml)
secubit garam
===========
Pewarna kegemaran

Cara-Cara
  1. Masak Bahan A sehingga mendidih. 
  2. Masak pula Bahan B sehingga mendidih. 
  3. Asingkan 200 ml agar-agar santan dan titiskan pewarna (Bahan B). 
  4. Tunggu sebentar sehingga ia hampir keras, baru dituangkan lapisan kedua iaitu 200 ml agar-agar jarang(yang ditiskan warna yg sama dgn agar2 santan tadi(Bahan A). 
  5. Biarkan sehingga hampir keras, lalu dituangkan lapisan seterusnya dengan menggunakan setitis dua pewarna yang lain plak
  6. Setelah selesai melapisnya, tunggu hingga ia sejuk, barulah didinginkan dalam peti sejuk. Enak dihidangkan dalam keadaan dingin.

20 comments:

Zaliedana said... Balas

Assalam kak lina,a"ah la akak selalu wat puding kan,uish xindah penya kak,kalo sy lah nih mmg kira cun melecun sgt dah ni..Siyes kak,mmg cantik sgt dah..MAISARAH DAH OK KE KAK..

AZLITA AZIZ said... Balas

salam kak...
dah cun melecun dah tu.. warna ceria dan mengoda.. ita pun suka buat puding sebab suami dan anak2 suka makan.. lebih2lagi kalau cuaca panas terik lagi lah laju je...

Sue @ Nenie said... Balas

Salam Kak...Dah indah lah tuuuuu...Sedap ni makan bila baru kluar dari peti ais

Kak Rosaliza said... Balas

Sungguh indah kejadian puding pelangi tu, suka akk tgk, mmg rajin la memuding, akk tak berapa nak cermat, tu yg jarang2 memuding, asyik kelam kabut je buat keja heheh

menarik sangat puding tu, tah bila lah ni akk nak rajinnya, bak sepotong dua nak basahi tekak ni heheh

Cheq Sue said... Balas

amboi...menawan sesangat dah pada mata saya ni kak lina...

Adry@Daun said... Balas

Masa bljr Sains dulu cikgu ajar pelangi ada tujuh kaler... Merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dn ungu... Yg ni pelangi tak cukup kaler dn kaler yg salah..ngahaha.. Err..mintak dua tiga ketoi.......

*Budak kecik comei tu dh aktif smla ke? Cian la kalo tak sht.. Tak leh nk membuas..hehe..

Amie said... Balas

masya-Allah.... cantiknya rupa agar-agar pelangi... mengalahkan warna pelangi petang, terang benderang warnanya!

CT Delima said... Balas

As'salam Lina

cantik dah tu, berseri mengalahkan pelangi selepas hujan renyai..hihihi.meriah betul kaler2 tu terang. sangat sedap kalau dimakan sejuk2 damai jer masuk kat tekak :)

K.Nor said... Balas

lawonyer!!

lina, k.nor dah letak resipi kerabu epal ya.. :)

Kak Rose said... Balas

uishhhh!!! santeknya! rasa sayang lak nak makan.

cik cek said... Balas

WoW!...terpegun kejap...cantiknya...kaler2 yang sgt2 ceria...cantikkkkk...:) suka kak cek tgk...:)

quinnie said... Balas

salam kaklina..cantik sungguh agar2 akak ni...berseri2 tengok....rajinnya..:)

Rabiatun Adawyah said... Balas

assalamualaikum....cantiknyer puding...warna warni bak pelangi..sesuaiiii dgn namanya...hihihi

wany said... Balas

salam.. jejln c nie.. tgk puding yg cantik n sedap tu.. klik nuff jg..

ijayuji said... Balas

Salam kak lina!!! speechlesss!! cantek sgt!!! nak buat jugak lah! hihihi tp tak kompiden leh phm tak step by step dia tuu, akak letak kaler berlainan setiap 200ml tu yer kak? :D mcm tak rajin pulak nak keja menunggu dia nii :D

Naz said... Balas

Wah.. cantiknya kak..kalerpul..
Salam Ramadhan ye kak..

HaSue said... Balas

amboii berseri2 pelangi akak nih... memang cantik je..awat x buh nama berseri tu..dah berseri tu ha..hehe..

Ryo Azhar Rahza said... Balas

cantiknya!

Nur-nba said... Balas

Tengok warna dia mcm sayang pula nak makan.. Cantik sangat!!!

Higley. said... Balas

I have wanted to make this for ages and ages now!
Thank you so much for the recipe.
-So glad i stumbled across your blog!

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...