Friday, September 21, 2012

Bihun Goreng (Bodoh-Bodoh Ajer)

Assalamualaikum...
Dah lama tak bersiaran..tuan umah asyik tenggelam timbul jer kan? Terasa malas nak celoteh panjang.Meh la layan bihun goreng simple dimple ni janji anak2 suka..nampak merah tapi tak pedas pun..dah la guna cili merah (buang bijik lak tuh kih3) takt dak Maisarah xleh makan lak
Di kesempatan ini saya nak ucapkan selamat hari lahir kepda abang ipar saya iaitu suami kak rosaliza.Semoga panjang umur, murah rezeki dan depermudahkan segala urusan di Tanah Suci nanti..amin
picas pun kureng sket sbb snap ngan enpon huhuhu
RESEPI : BIHUN GORENG
By:http://linapg.blogspot.com/

Bahan-Bahan:
  • setengah bungkus bihun (rendam supaya lembut dan toskan)
  • 2 ulas bwg putih (tumbuk)
  • 3 ulas bwg merah (tumbuk)
  • Lada sulah
  • 3 biji cli merah (lina pg buang biji tumbuk)
  • 1 sb udang kering (rendam air panas spya lembut - tumbuk)
  • 1 kiub ikan bilis
  • Sedkit isi ayam (lina pg gn 2 ketul dada)
  • Hirisan tomato dan daun ketumbar
  • Minyak
  • Air
Cara - Cara:
  1. Tumis bahan tumbuk hingga wani dan garing.Masukkan isi ayam tumis lagi hingga isi ayam masak.
  2. Masukkan bihun gaul sebati.Masukkan kiub ayam.
  3. Masukkan sedikit air (jika perlu)
  4. Masukkan daun ketumbar dan tomato.Masukkan sekali lada sulah
  5. Sesuaikan rasa.Tambah garam gula/perasa (jika perlu)
  6. Tutup api

5 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, sedapnya behon, kesukaan mirul ni, nmpk cepad tu, bau aroma udg kering yg buat lg best, dh tentulh ank2 suka.

tq atas ucapan buat a.ngah...amin

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm..kena masak bape pedas sbb dak maisarah ni xbae layan nasi..dia suke mkn mi, bihun,spageti..laya je la tekak dak teck ni

sama-sama hehehe

Chik Mimi said... Balas

na sedaknya meehoon ,meehoon fave akak ,tapi along tak suka meehoon tu yg jarang jarang ,kadang-kadang je goreng.
coti lame ke na?

lina_pg said... Balas

chik mimi> kami la ni makan ikut dan jer kak mimi...
layan tekak anak2 jer ikut apa yg deme suka..selera kite kena tolak tepi tadak tukang peabih huhh

coti lame neh...

ROZILA said... Balas

Salam lina,

Sedap mee hoon dari m'sia,kami kat sini(madinah) makan meehoon indon.

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...