Friday, February 27, 2015

Resepi Asam Pedas Nyonya (Sedap Ya Ampun)

Assalamualaikum...
Gara-gara melayan Asam Pedas Untuk Dia slot Dahlia di TV3 tu gigih mencari bahan2 untuk buat Asam Pedas hihi..Bukan apa bila tengok si Ziyat tu makan Asam Pedas penuh nikmat kita yg kat umah ni pun terliur sangat2...kuat tul pengaruh tv ni kan kikiiiiii.Maka terhasil la Asam Pedas Nyonya ni.Biasanya saya menggunakan resepi Asam Pedas Melaka, kali saja mencuba kelainan pulak.Bila tengok bahan2 lebih mudah dan kuahnya juga pekat memang dapat memikat selera isi rumah ni...Walaupun kuah nampak merah menyala,tp sebenarnya ia mesra kanak2 hehe
 Kami memang suka asam pedas yg pekat2 camni..Pic cam gelap sket sbb snap kol 7pm

RESEPI ASAM PEDAS NYONYA
By: Malina LiNa Pg
Sumber : Chef Florance Tan Dan Dapur Digital

Bahan-Bahan:
  • 4 keping ikan tenggiri
  • 1 kuntum bunga kantan - belah 2
  • sedikit daun kesum
  • Air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis
  • 8 biji kacang bendi
  • 1 biji buah tomato (belah 4)
  • minyak utk menumis
  • garam dan gula/perasa
Bahan Kisar:
  • 5 sudu besar cili kisar
  • 8 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji buah keras
  • 2 batang serai - ambil bahagian lembutnya sahaja
  • 2 cm lengkuas
  • 2 cm halia
  • 2 cm kunyit hidup
  • sedikit belacan (LiNa Pg xletak)

Cara Membuat:
  1. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar hingga naik minyak dan bertukar warna dari kuning merahan menjadi pes berwarna merah menyala. Ini memakan masa agak lama, menggunakan api perlahan dan sentiasa kacau supaya tidak hangit di bawahnya.
  2. Kacau sekejap masukkan bunga kantan apabila dah naik bau masukkan air asam jawa, kiub ikan bilis, ikan dan air secukupnya.Renehkan sebentar hingga kuah agak pekat
  3. Rasakan garam, bila ikan hampir masak boleh lah masukkan kacang bendi dan daun kesum dan tomato
  4. Didihkan 2-3 min boleh lah diangkat.

4 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Sedapnya asam pedas, akk pun kalo pg kedai nasi campur mesti menu utama cari asam pedas, suka asam pedas ni

LiNa_Pg said... Balas

Wah...rajinnya BW ari ni kikiii...sedsp asam pedas nk k.rosa...

Bbwana adienia said... Balas

cantik berseri asam pedas akak tu buat wana tergoda juga nih..

Nooriah Abdullah said... Balas

asam pedas versi apa pun mmg selera kaknoor ni

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...