Mee

Cara Buat Mee Kicap Ipoh Simple Mudah Dan Sedap

By LiNa_Pg - Sunday, October 24, 2021

 Assalamualaikum semua....

Nampak tak bukan main rajin beliau update blog.Kira marathon la ni sebab banyak resepi yang tertangguh dalam folder.Ni kira nasib baik juga sebab ada resepi dan video di youtube.Kalau tak ada resepi, agaknya memang tak ingat dah apa bahan yang dimasukkan dalam resepi.

Bercerita mengenai mi kicap ni, sebenarnya suami saya suka makan mi kicap.Setiap kali hujung minggu beliau ke 'merket' (bahasa utaqa) iaitu pasar basah dan berdekatan dengan merket tu ada jual mi kicap ipoh dan juga mi kari ipoh.Kalau saya tengok rupa paras mi kicap agak kureng menarik (pada pandangan mata saya) sebab tak ada apa, cuma mi, kuah kicap 'ceroi' (cair) sedikit tauge kat atas tu.Itu saja.Sudah tentulah saya order makanan lain.Bila makanan sampai, suami suruh saya rasa siket.Kita pun makan la sesuap dua.Mak aih sedap rupanya.Moral of the story 'don't judge book by it's cover' hahahaa.Walaupun penampilan mee kicap ni biasa-biasa saja tapi rasanya memang sedap.Lepas tu bila datang ke gerai tersebut saya pun sudah berani order mi kicap.Ini cerita through back sebelum PKP.Dan hari ini kami ke merket dan dine in kat kedai tu.Setelah sekian lama tak dine in hahaa.Balik dari pasar terus semangat berkobar-kobar update blog resepi mi kicap yang saya buat dah lama (semasa PKP 2021) lama kan tak boleh keluar dine in.Nak makan kenalah buat sendiri.

Resepi mi kicap ipoh ni saya inspirasikan dari Linda hashim (isteri Beego) beliau ada berkongsi resepi mi kicap asli dalam Aroma Tradisi TV3.Bila tengok siaran tu, mak aih senang sangat nak buat mi kicap.Pertama kali buat, saya tak shoot video takut hasilnya ke laut.Maklumlah tak pernah buat kan?Cuma makan kat gerai sahaja.Bila hasilnya memang memuaskan.Saya olah sedikit supaya hasilnya lebih padu.Kita ni kalau ambil idea orang lain, jangan lupa bagi credit ye dak.Jangan serba serbi nak claim sendiri punya.Memasak pun kena ikhlas tak kiralah sehebat mana kedudukan seseorang tu.

Mi kicap ipoh yang saya buat kuahnya agak gelap sedikit sebab saya masukkan kicap mi/kicap pekat.Kalau tak ada kicap mee boleh skip sahaja tapi kuahnya nampak cerah siketlah.Menurut Linda cara makan mi kicap, mi digaul dengan kuah kicap dan dihidang bersama sup kosong.Tapi yang saya makan di gerai, kuah mi diletakkan di bahagian bawah dan mi di bahagian atas.Tidak digaul.Bila nak makan kita kena gaul sendiri.Jadi cara hidangan bergantung kepada kreativiti masing-masing.

resepi mi kicap ipoh, mee kicap ipoh, cara buat mee kicap ipoh yang simple dan sedap, mee kicap recipe,
mi kicap ipoh ni simple dan siap dalam masa 20min gitu jer.Cepat mudah dan sangat sedap.

Resepi Mi Kicap Ipoh Sedap Dan Mudah
By Malina Lina Pg http://linapg.blogspot.com/
Inspired by Linda hashim (Aroma Tradisi)
Tutorial YouTube Malina Lina Pg https://youtu.be/c3LrdBjQZno
Bahan A (Sup)
6 ulas bawang putih (tumbuk kasar)
1 inci halia (hiris tebal)
1400ml air
300g fish cake
160g fish ball
1+1/2 kiub ikan bilis
Serbuk lada sulah
garam (jika perlu)

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis halia dan ambil separuh sahaja bawang putih yang ditumbuk (lagi separuh guna untuk kuah kicap).Tumis hingga bawang putih sedikit garing.
  2. Masukkan air (untuk kuah), kiub ikan bilis, serbuk lasa sulah.Biarkan kuah mendidih.Kemudian masukkan fish ball dan fish cake. 
  3. Sesuaikan rasa (tambah garam jika perlu)Biarkan kuah mendidih.Siap dah siap.

Bahan B 
Bawang putih yang ditumbuk (ambil separuh dari bahan A)
3 sb sos tiram
1 cawan kicap lemak manis
1 sb kicap mee/kicap pekat
1/2 kiub ikan bilis
1/2 sb jus lemon/limau nipis
1/2 cawan sup (sup bahagian A)
serbuk lada sulah
minyak

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga garing.Masukkan sos tiram tumis sebentar hingga aroma sos tiram bangkit.
  2. Masukkan kicap lemak manis dan serbuk lada sulah.Kemudian masukkan kicap mee/kicap pekat (supaya warna kuah lebih gelap)
  3. Masukkan kiub ikan bilis, jus lemon/limau nipis dan sup.Renehkan sebentar.Kuah Kicap dah siap

Bahan Lain
500g mi kuning (celur)
tauge 
daun bawang (hiasan)
bawang goreng(jika suka)
hirisan cili

Note:
Cara menghidang, tuang sedikit kuah kicap ke dalam pinggan.Kemudian letakkan mi yang telah di celur.
Letak sayuran (tauge/sawi atau apa sahaja)
Hidangan sampingan sup dan cili potong.

  • Share:

You Might Also Like

3 comments

  1. Replies
    1. Itulah kan... jangan menilai luaran 😂😂 saya pun tertipu.. nampak biasa² rupanya sedappp sangat

      Delete