Thursday, February 12, 2015

Resepi Ayam Masak Merah Madu

Assalamualaikum...
Alhamdulillah ari ni sempat gak update blog..Okey n3 pendek jer..Gambar n resepi.Malas nk bebel sakit tekak (errr bebel ngan keyboard pun sakit tekak gak ke kikiiiiii)Kalau ada yang berminat bolehlah mencuba.Ramai yang dah tau buat ayam masak merah ni..tp saya share jugak la Ayam Masak Merah cara saya buat ni..
 Enak dimakan dengan nasi berperisa, nasi putih pun sodap gak hihi..

RESEPI AYAM MASAK MERAH MADU
By : LiNa Pg (Teratak Mutiara Kasih)

Bahan-Bahan:
  • 1 ekor ayam ( potong 12 )
  • 1 labu bawang besar ( blend )
  • 5 ulas bawang merah ( blend )
  • 3 ulas bawang putih ( blend )
  • 1 cm halia ( blend )
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 3 sudu makan cili giling
  • 1 sudu kecil gula merah
  • 3  sudu makan tomato puri/sos tomato
  • 1 sudu besar madu
  • 1 sudu besar sos tiram
  • Garam, kunyit dan Gula/perasa
  • Sedikit gajus dan daun ketumbar
  • Buah tomato belah 4 (atau tomato ceri)
  • Bawang goring (jika suka)
  • Air
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Ayam dibersihkan, perasakan ayam dengan garam kunyit, goreng hingga masak dan ketepikan
  2. Tumiskan bahan kisar hingga wangi dan garing.
  3. Masukkan serai yg telah diketuk
  4. Masukkan cili giling dan juga gula merah tumis hingga pecah minyak
  5. Masukkan tomato puri, sos tiram dan madu. Kacau sebentar
  6. Masukkan ayam, gaul sebentar dengan bahan tumisan (Tambah air jika ingin lebih berkuah)
  7. Sesuaikan rasa (tambah garam dan gula/perasa jika perlu)Tak boleh terlalu masin sbb ayam dah diperasakan dengan garam kunyit
  8. Akhir sekali masukkan hirisan daun ketumbar,tomato ceri dan gajus.Taburkan bawang goreng semasa menghidang

4 comments:

Bbwana adienia said... Balas

nampak sedap tu kak lina..wana makan apa saja masakan ayam ni..heheh

Teacher Basariah said... Balas

ni mmg resepi yang x jemu makan..hehe

kehidupan sihat said... Balas

sedap ye :)

salam perkenalan linapg
jemput ke blog nana

Papaglamz - Food Stylo Founder said... Balas

tengok pon dah menyelerakan. tq share resepi ini..

Hot post - Resepi Nasi Goreng Ikan Sardin Hadiah Dari Hati

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...