Agar Agar Santan Sedap Tak Guna Telur

By LiNa_Pg - Tuesday, June 07, 2016

Assalamualaikum
Hari ini merupakan hari kedua kita semua berpuasa,Selamat berpuasa saya ucapkan kepada pengunjung TMK khasnya dan seluruh umat Islam amnya.Sejak dari kemarin trafik di TMK ni naik mendadak hingga melebihi 12K pageview.Terima kasih tetamuku sekelian.Hari ni saya nak kongsikan resepi Agar Agar Santan yg sedap dan tidak menggunakan telur.Saya kurang gemar agar2 santan yg guna telur sebab ada sedikit bau hanyir yg potong selera huhuhu.Ni juadah buka puasa kemarin, lauk pauk lain xsempat nk snap sebab dah lambat siap masak..kelam kabut jadinya.Untk tidak menghampakan kalian semua..saya tepek gak la agar2 santan ni walaupun xtau dah berapa kali ulang siar.

Agar2 santan tak guna telur
sedapppp..nyaman bila dinikmati time berbuka...

RESEPI AGAR AGAR SANTAN TANPA TELUR
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)

Bahan-Bahan: 
  • 1 paket agar2 serbuk 10g 
  • 1 ketul gula nipah (kali ni LiNa Pg gn 3keping nisan keret)
  • secubit garam 
  • 2-3 helai daun pandan simpul 
  • 4 cawan air
  • 200ml santan pekat (linapg gn santan kotak ayam brand) 

Cara-Cara: 
  1. Masak agar2 bersama air, gula nipah dan daun pandan hingga agar2 dan gula nipah hancur. 
  2. Masukkan santan.Kacau hinggan mendidih.Tunggu sekejap (biarkan menggelegak kelihatan membuak2)
  3. Pastu tutup api. Tapiskan ke dalam loyang.Sejukkan sebentar.kemudian masukkan dalm esbok

  • Share:

You Might Also Like

7 comments

  1. Salam Ramadhan kareem lina..
    selamat berpuasa..
    Sedap utk berbuka puasa tu Lina..

    ReplyDelete
  2. Singgah sini..salam ramadhan..
    mcm senang je buatnye kak...sy selalu x jadik..mohon mintak resepi ye..tq..

    ReplyDelete
  3. Salam.. nampak menyelerakan.. mohon share ye kak.. TQ..

    ReplyDelete
  4. Thanks kak sharing recipe ni.. saya dh cuba.. tp kenapa santan saya xjd pecah2, saya silap kt mana ya? Hehe rasa dh abis menggelegak dh.. 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agar² santan,mana boleh pecah minyak nnt x cantik la...

      Delete
  5. Thanks kak sharing recipe ni.. saya dh cuba.. tp kenapa santan saya xjd pecah2, saya silap kt mana ya? Hehe rasa dh abis menggelegak dh.. 😊

    ReplyDelete
  6. Terima kasih sebab share resepi...

    ReplyDelete