Friday, August 4, 2017

Kuih Tepung Bungkus Sedap

Assalamualaikum..
Kuih Tepung Bungkus juga dikenali sebagai Kuih Puteri Dua Sebilik.So,jangan pandai pandai nak sekodeng puteri yang dok dalam bilik tu ya.Kalau di negeri Kelantan Kuih Tepung Bungkus dikenali sebagai Kuih Tepung Bukuh hahaa..bukuh dalam bahasa Kelantan bermaksud Bungkus..sama jer tuh.Kebiasaanya ada dijual di kedai2 makan yang menjual sarapan pagi.Kuih Tepung Bungkus ni sangat sedap...inti kelapa parut disira dengan gula merah/gula melaka terasa manis dan sedikit masin,lapisan luarnya pulak leman2 masin dan lembut..sungguh enak dinikmati..goyang2 inul gitu.Secara jujurnya inilah kali pertama saya buat kuih tepung bungkus ni.Ingatkan susah sangat, tapi bila study resepinya taklah susah sangat..cuma mengambil masa yang lama sebab banyak step.Saya kan masih dalam misi menghabiskan kelapa parut hihi.Inti Kelapa tu saya guna Inti Kelapa Parut Serbaguna yang sememangnya telah saya siapkan terlebih awal.Simpan jer dalam peti ais.Nak guna cuma ambil jer kuantiti yang diperlukan.Sudah mudah.Okey jom kita semak cara cara untuk membuat Kuih Puteri 2 sebilik ni.Resepi Kuih Tepung Bungkus ni saya adaptasi dari blog kak Hanieliza

Kuih Tepung Bungkus
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan A (Untuk Inti) 
LiNa Pg guna Inti Kelapa Serba Guna cuma tambah gandum siket

  • 1/2 biji kelapa muda parut
  • 1 ketul gula melaka
  • 1 s/b gula
  • 1 s/b tepung gandum
  • 4 s/b air
  • 1 helai daun pandan

Bahan B (Onde-Onde/Salutan Inti Kelapa) 
  • 1 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan air (atau secukupnya)
Bahan C (Lapisan Putih Lemak Masin)

  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • sikit garam
  • Daun pisang

Cara-Cara (Untuk Inti)

  1. Satukan semua bahan A kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
  2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan (Gambar 1)
  3. Jadikan inti bebola kecil.LiNa Pg buat saiz guli.Ketepikan dahulu (refer gambar 3)
Cara-Cara (Bahan B)Onde-Onde Salut Inti Kelapa
  1. Uli tepung pulut bersama air.Masukkan air sedikit demi sedikit, Uli hingga doh tidak melekat di tangan (seperti membuat kuih Buah Melaka/Onde2) (Refer Gambar 2)
  2. Ambil sedikit doh agak2 la boleh masukkan inti kelapa (Refer gambar 3)kaedahnya sama seperti kuih buah melaka
Cara-Cara (Bahan C)
  1. Bancuh tepung beras bersama santan dan secubit garam. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat (Refer gambar 4)
  2. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran selebar tapak tangan.Lap dan bersihkan.
  3. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti (Refer gambar 5)
  4. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit (Refer gambar 6 dan 7)
  5. Sejukkan dan hidangkan.


3 comments:

Phong Hong said... Balas

Kuih ni snagat sedap. Dah lama PH tak makan. Rajin betul Lina buat kuih ni. Kalau PH, tak larat lah....

Puan Hazel said... Balas

My feveret ni k.lina..

Kami orang Baling pun panggil tepung bukuh juga :)

Amie said... Balas

Oh! Kalau jumpa tepung bungkus, tak cukup makan dua bungkus!!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...