Friday, October 6, 2017

Resepi Cucur Badak Mudah Dan Sedap (Sukatan Cawan)

Assalamualaikum...
Bersiaran di pagi Jumaat..n3 ringkas sahaja.Hari ni saya nak kongsikan resepi Kuih Cucur Badak.Ekceli beli keledek ni nak buat inti karipap, pastu cam malas pulak..tuka plan nak buat Cek mek molek..x jadi jugak..last2 buat cucur badak..kebetulan en.suami ada belikan kelapa parut putih..so,kita buat Kuih Cucur Badak la pulak..kuih sovoury gitew..sedikit pedas dan manis2 hujungnya hehee.Kesian betul kuih ni..keledek punya barang tapi Badak yang dapat nama kan huhu...Sapalah tukang boh surat beranak kat kuih ni..tak patut tak patut...Ok jom kita semak resepi
Serba oren-orenan..dah la guna ubi keledek oren.inti pun..oren2 jugak.Apapun Kuih Cucur Badak ni mmg sedap..makan panas2 lagi terangakta..pekena plak ngn teh O,mmg layan abes..Kalau malas nk buat inti,just masukkan gula putih.So jadilah Kuih Cek Mek Molek..senang kan
KUIH CUCUR BADAK
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/

Bahan A (Doh)
  • 2 ketul ubi keledek (rebus empuk bersama sedikit garam)
  • ~1 cawan tepung gandum
Bahan B (Inti)
  • 1/2 biji kelapa parut putih
  • 2 sudu besar udang kering (tumbuk kasar)
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1 batang serai (tumbuk)
  • 1 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 1/2 cm halia (tumbuk)
  • 1 cm kunyit (kunyit)
  • 2 sudu besar cili giling
  • 2 sudu besar gula (atau secukupnya)
  • Sedikit garam
  • Minyak 
Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumis bahan yang ditumbuk hingga garing, masukkan cili giling tumis hingga pecah minyak
  2. Masukka garam dan gula.Kacau rata.
  3. Masukkan kelapa parut,gaul sebati.Kacau hingga Inti kering.Sesuaikan rasa biar ada rasa sedikit pedas, manis2 dan masin.Tutup api.Ketepikan.
Cara Buat Doh
  1. Ubi keledek dilecek halus, masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit.Uli hingga adunan tidak melekat di tangan (tak perlu habiskan tepung)
  2. Ambil sedikit doh anggaran sebesar bola golf, leperkan dan masukkan inti.Tutup semula doh.Leperkan.
  3. Buat hingga doh dan inti habis.
  4. Panaskan minyak dan goreng kuih cucur badak menggunakan api sederhana hingga kuning keemasan.Angkat dan toskan.

KUIH CUCUR BADAK VERSI YOUTUBE.JANGAN LUPA SUBSCRIBE

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...