nasi daging ekspress mudah dan sedap

By LiNa_Pg - Wednesday, May 03, 2023

 Assalamualaikum...

Hai semua kembali bersiaran di bulan Mei, masih belum terlewat untuk mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat semua pembaca blog.Masih dalam mood raya kan hehe.Okey hari ini saya nak share idea untuk open house atau kalau ada tetamu yang datang tiba-tiba nak beraya ke rumah.Kita buat sesuatu yang mudah janji kenyang.Resepi nasi daging ekspress pernah viral suatu ketika dulu, tapi sebenarnya saya pernah buat nasi berperisa (guna lauk dalam tin ni pada tahun 2017)tapi masa tu resepi ni tak viral dan TikTok pun masih belum wujud.Resepi ala-ala nasi beriani tu saya buat menggunakan kari ayam Yeo's tapi sayangnya campaign ramadan/raya pada tahun 2017 menggunakan lauk tin untuk nasi lemak 😂.Boleh tengok kat SINI resepi nasi kari ayam ekspress tu.

Berbalik kepada nasi daging ekpress pula saya menggunakan 2 tin makanan dalam tin adabi (payung free sahaja sebab bukan tajaan huhu) iaitu kurma kambing dan sup tulang.Kalau nak guna kari/rendang pun boleh juga tapi jadikan sebagai nasi beriani.Kalau makanan tin yang berwarna kelabu asap (kurma/sup)jadikan sebagai nasi daging.Gitulah sifirnya.

nasi daging, nasi daging air asam utara, nasi daging viral, nasi daging adabi, air asam kerisik,nasi daging utara,
saya guna beras basmati untuk masak nasi daging ni.Tapi berasnya dah agak lama juga sebab lama juga tak buat nasi berperisa.Hasilnya nasi tak berapa cantik dan patah-patah.Lagipun jenama kali ini saya tak pernah beli.Terbeli pula yang 5kg.

Nasi Daging Viral
by malina lina pg https://linapg.blogspot.com/
bahan-bahan
2 cawan beras basmati
1 tin kurma kambing
1 tin sup tulang 
1/2 cawan susu cair
1 helai daun pandan
1 kulit kayu manis
1 bunga lawang
1 labu bawang besar
1 sb rempah kurma
1/2 kiub ayam
daun pudina
minyak
sedikit butter/marjerin
Air secukupnya

Cara-Cara
  1. Beras basmati dicuci bersih dan rendam selama 30min, kemudian toskan.Jika menggunakan beras wangi atau beras biasa, tak perlu rendam, cukup sekadar basuh dan toskan sahaja (macam masak nasi biasa)
  2. Asingkan lauk dan kuah (makanan dalam tin)sukat kuantiti kuah tersebut.Jadikan 1 cawan penuh.Ketepikan.
  3. Panaskan minyak bersama mentega, tumis daun pandan, kulit kayu manis, bunga lawang dan hirisan bawang besar.Tumis hingga bawang sedikit layu (tak perlu garing)
  4. Masukkan rempah kurma, tumis hingga pecah minyak.Masukkan beras basmati, tumis bersama bahan tumisan.
  5. Masukkan kuah (yang diasingkan tadi),air secukupnya bergantung kepada jenis beras,susu cair dan kiub ayam.Kacau sebentar, kemudian masukkan isi/lauk (dari tin).Kacau sebati dan biarkan nasi kering.Jangan lupa kacau sekali sekala untuk elakkan hangus/berkerak di dasar periuk.
  6. Apabila nasi kering, kecilkan api, letakkan daun pudina dan tutup periuk, biarkan nasi betul-betul masak (anggaran 8-10min)
  7. Setelah nasi masak, keluarkan daun pudina dan gembur-gemburkan nasi.
Note:
Untuk beras basmati yang lina pg gunakan kuantiti cecair adalah seperti berikut
2 cawan beras = 2 1/2 cawan cecair (1 cawan kuah dalam tin, 1 cawan air, 1/2 cawan susu cair)
Kalau nak masak menggunakan rice cooker, boleh refer note yang saya tulis dalam video.

Air Asam Kerisik
by malina lina pg https://linapg.blogspot.com/
bahan-bahan
asam jawa anggaran sebesar ibu jari
1 cm belacan (bakar)
3 ulas bawang merah
1 biji tomato (buang biji)
cili padi secukupnya
1 sk kerisik
garam dan perasa
air suam

Cara-Cara
  1. Bancuh asam jawa bersama dengan air, dan tuangkan ke dalam mangkuk berisi belacan bakar.Ramas/hancurkan belacan bersama air asam.
  2. Masukkan hirisan bawang merah, hirisan tomato,cili padi dan kerisik.Gaul sebati.Perasakan dengan garam dan perasa.Dah siap.

  • Share:

You Might Also Like

1 comments