Tuesday, June 28, 2011

Kuih Bakar Keledek@Bingka Keledek

Assalamualaikum
Projek kuih bakar keledek aka bingka keledek ni, saya wat malam tadi.Tengok masih ada lagi belen keledek..cam dah masuk angin pun ada.Tak tau dah nak wat apa.Minta tulun pakcik google carikan resepi.Terjumpalah resepi kuih bakar ni@bengkang keledek ni kat umah yatie yang sememangnya pakar bab kuih muih tradisional cenggini.Resepi main tengok seimbas camtu jelah konon2 cam senang, tapi bleh terbabas lak lupa nak boh butter.Tapi kuih menten sedap.Tapi saya wat ni versi orang malas.Main blend je suma bahan..hahaha senang kije aku.Tak kose la nak whisk bagai.keledek pun,main lenyek gitu pastu belasah boh dalam blender. Untuk resepi asal sila rujuk umah yatie ya. Saya tepek kat sini utk rujukan sendiri sahaja.Mengikut sukatan dan pesen saya...
 mmg sedap..lemak dan manis sedang2 ajer
RESEPI KUIH BAKAR KELEDEK@BINGKA KELEDEK
By: yatie memories
sumber : linapg.blogspot.com
BAHAN-BAHAN
4 biji telur
3 cwn santan
2 cwn tepung gandum
3/4 cwn gula
1/2 sudu kecil garam(xboh keledek rebus sy boh garam dah)
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter (xboh)
2 cwn keledek lecek (sy cincang sedikit)

CARA-CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 150C, lenser loyang dengan mentega,
  2. Satukan suma bahan dan blend (1-2x buzz jerr)
  3. Tuang dalam loyang.Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  4. Keluarkan dari oven setelah kuih masak. Biar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin. 
Note: Kalau mahu potongan cantik/tak sememeh sila guna pisau plasyik/pisau kek.Potongan pertama saya guna pisau biasa..abes sememeh..pastu gn pisau kek..cantik sket

    17 comments:

    Nieza said... Balas

    Assalam kak...tak leh nk tido lak mata ni..dok terbau kuih bingka akak ni kot...hehe sedapnya..tak pernah buat lagi ni simpan sikit yer nk bf jap lagi..hehe

    lina_pg said... Balas

    nieza> wslm nieza..xleh tido sbb sat lagi nak gi outstation ngan hubby kot..meh2 akak pun lom bf lagi ni..

    Anna Qawina said... Balas

    pagi....saya kalau nak buat kuih2 camni tggu da req.dari hubby nk bawak kat surau ke..jamuan ke..hehe..kat rumah ank2 kurng layan..kita jek nak ngap..lotih..

    AZLITA AZIZ said... Balas

    salam kak..
    dari jauh dah terbau dah kuih bakar akak ni... harum semerbak... buat perut ita berkeroncong...

    izahdaut said... Balas

    kaya dengan rasa keledek.. da terbayang dah bau yang wangi2 tu...

    Zaliedana said... Balas

    Mesti sedap kuih nih kan,sbb da lemak2 keledek,xperlah kak,lupa butter pon,yg penting xmenjejas rasa n menten sedap kan..

    Kak Rosaliza said... Balas

    assalam...patut la bau harum mlm tadi lg umah akk ni...kat umah akk pun ada lg keledek tu, leh buat ni kalo terajin heheher...ehhh cuti k ke hari ni

    lina_pg said... Balas

    anna> sama gak umah akak ni..anak2 kureng sket bab kuih cenggini,tp layan gak la seketoi dua..amek ati mama hehehe

    lina_pg said... Balas

    ita> mmg betoi tu..time dok bako tuh mmg harum semerbak satu umah

    lina_pg said... Balas

    izah> hehehe keledek stok clearance tu izah...sedap kuih ni

    lina_pg said... Balas

    CT> btoi2 lemak2 kurang manis..sesedap rasa..hehehe bleh terlepas pandang butter tu..stok mmg ada kat umah..tp xpe ttp lemak2 jugak

    lina_pg said... Balas

    kak rosa> mmg sedap bingka ni..sat saja nak buat..gn blender jer..

    a..ah..ct peristiwa ari ni hehhe..nak gi cr pengasuh/nursery kat maisarah

    Adry@Daun said... Balas

    Kalo bg hangus skt kat bhgn kerak tu...perghhh lg best.. Dh abis ke stok keledek import tu? Bdk kecik comei tu dh ada pengasuh ke? Kalo takdak, mai hntr sini....

    Azmiezas said... Balas

    bestnya bengkang ni..
    dah la puasa dah dekat,..boleh la akak try nanti..

    lina_pg said... Balas

    adry> ekceli dah bagi garing sket tp tak itam pun dok menten kaler kuning..kang lama sgt rentung plak huhuhu

    dah dpt pengasuh tp...cam nak cr yang lain la..tak brp brkenan ngan persekitran umah dia

    lina_pg said... Balas

    azmiezas> sedap2 lemak2 tak brp manis..

    Yatie said... Balas

    Assalam Lina,
    alamak terlepaslah yatie..rugi dtng lambat..mesti dah abeskan kuih bakar yg sedap ni...kemas je potongan kuihmu itewwww...terliur je tngk..

    klik2 my nuff

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...