Tuesday, July 5, 2011

Nasi Beringin@Nasi Serai

Assalamualaikum..
Dah lama dok tengok umah kengkawan wat nasi beringin/nasi serai ni.Rata2 bagi komen kata sedap dan wangi jer bau nasi.Memandangkan rcp yg ringkas jer,saya pun godek2 wat jugaklah nasi ni.Ternyata mmg sedap nasi beringin ni.Petang cam malas nak mengarang panjang2,ada sapa yang nak ke, meh la bawa pinggan memasing ya.Tenkiu juga utk syida mustafa myR keran berkongsi resepi.
saja boh kismis n gajus bg nmpk meriah sket
ada 1set yag siap terhidang ni..sapa cepat dia dapat hehehe
RESEPI NASI BERINGIN@NASI SERAI
Sumber : linapg.blogspot.com

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 4 cawan beras basmati
  • 1 sudu kecil jintan kasar(linapg gn serbuk jintan)
  • ½ biji bawang besar (yang kuning)
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 5~6 Batang Serai
  • 1 sudu Besar marjerin
  • 4 cawan air
  • 1 cawan susu cair (linapg tambah)
  • sedikit garam(2kiub ayam)
  • Sedikit gajus n kismis (linapg tambah)

Cara-cara

  1. Tumbuk bawang putih, bawang besar, halia
  2. Titikkan serai
  3. Panaskan periuk dan cairkan marjerin
  4. Tumis dahulu jintan kasar
  5. Kemudian tumis bahan2 yang ditumbuk bersama-sama serai yang dititik
  6. Masukkan air dan garam dan masak nasi seperti biasa
  7. Tunggu lah nasi ni.. dan tahanlah perut bila hidu bau wangi nasi ni...ok...selamat mencuba!

12 comments:

Sheila Shafeareen said... Balas

salam lama juga x masak nasi yg bebagai cam ni...ada rendang dan jelatah...nasi serai yg wangi..ank2 pun suka mkn..

Kak Rosaliza said... Balas

Sedapnya masih lagi akk terasa keharuman nasi serai ni, mmg harum baunya kan, oh mkn ngan ayam coke ek, sedap tu, ni akk bawa mangkuk tingkat 6 , nih heheh

hani@debumelukut said... Balas

buat untuk berbuka sedap gak ni.

wachak said... Balas

assalam kak lina

x pernah lagi mkn nasi beringin ni. mesti harum bau serai :D

Adry@Daun said... Balas

As salam lina,
Nape la namanya nasi beringin? Beringin tu kn pkk bunut (ficus sp...hehe..

lina_pg said... Balas

sheila> wangi jer bau nasi, senag sangat nak tu..sedap plak tu..bleh la try nnt

lina_pg said... Balas

kak rosa> tingginya mangkuk tgkat akak tu hehehe..best mkn ngan ayam coke

lina_pg said... Balas

hani> mmg sesuai tu buat menu berbuka

lina_pg said... Balas

wachak> mmg harum bau nasi ni sebab boh serai byk2..sedap tau wa..

lina_pg said... Balas

adry> wslm..xtau la nape tuan punya rcp ni bg nama sebegitu rupa, tapi ada a.k.a tu nasi serai hehehe

Nieza said... Balas

wahhh sedapnya tgk nasi tu kak sure bau wangi jer kan,maumya bertambah nasi ni..hehe

Ida,Japan said... Balas

cukup mnyelerakan betul nmpk..bile2 bole buat ni

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...