Monday, July 18, 2011

Puding Jagung

Puding jagung kali ni spesel sket.Nak tau kenapa?hmm kebiasaannya puding jagung agak sinonim ngan kastad.Tapi kali ni saya gunakan tepung hoen kwe kuning menggantikan tepung kastad.Rasanya lebih sedap.Time dok kacau tu harum semerbak satu umah.Puding jagung ni peberet abanglong..dia suka makan puding yang terasa biji jagungnya.So saya gunakan jagung tin biji, tapi blend sket..1-2x buzz camtulah..
 
saya letak sedikit jagung dalam acuan..nak bagi cantiklah konon hehee
 masih berketul2 jagung tuh..mmg taste abglong camni..ikutkan je lah..
RESEPI PUDING JAGUNG
sumber: linapg.blogspot.com
Bahan-Bahan: 
  • 1 tin jagung (sy guna yg biji-ambil siket utk hiasan)
  • 200ml santan pekat (-/+ 1cawan)
  • 3/4 cawan gula
  • 3 cawan air 
  • 100gram Tepun Hoen Kwe kuning
  • Sedikit garam 
Cara-cara:
  1. Satukan suma bahan dan blend.Masukkan ke dalam periuk
  2. Kacau hingga pekat dan berkilat atas api sederhana( kacau hingga nampak letusan kecil/meletup2)
  3. Tutup api, tuang ke dalam acuan/loyang yang ditaburkan dengan jagung biji utk hiasan.
  4. Biar sejuk seketika sebelum dimasukkan ke dalam esbok.

    12 comments:

    Chik Mimi said... Balas

    cakkk akak nak puding jagung yg mould tu pun akak angkut jugak ye kina

    Adry@Daun said... Balas

    Bkn abang long yg suka mkn puding jagung mcm ni..uda dia pn suka juga.haha.. Nk tiga ketoi..

    izahdaut said... Balas

    cantik la mould akak ni.. lawa betuiiiii... lama dah tak amkan puding jagung. dulu suke tapi sekarang nak dapat yg suit slera tu susah betui .kecuali buat sendrik kan kak. ehee

    Kak Rosaliza said... Balas

    Cantiknya kejaddian puding jagung tu, akk nak semua mcm mimi gak nak ngan acuannya sekali hehehh...sedap nampak, lemak berkrim

    hani@debumelukut said... Balas

    Macam gigi...heheheeh. puasa ni acap lah akak singgah di sini...tq

    lina_pg said... Balas

    chik mimi> nak puding ke nak mould kih3..pecah dara acuan tuh hik3

    lina_pg said... Balas

    adry> kalau camtu uda bleh joint abglong..nisa kureng sket..dia suka pesen jagung lebur tak nmpk rupa

    lina_pg said... Balas

    izah> akak pun tak nak ketinggalan ketepi jumpa jer SM tuh terus sambar

    lina_pg said... Balas

    kak rosa> sedap puding ni rasa lemak2 manis yang sedang2 saja..

    lina_pg said... Balas

    hani> mai la singgah selalu

    Nieza said... Balas

    kak, puding sedap, mould cantik...dua-dua nakkk...kalau tau tadi leh tukar ngan puding stroberi kan..hehe

    HaSue said... Balas

    kakk..nih mesti guna SM nih.hii...lawa laa..bak sehiris puding n seketul SM tu skali yer.nampak sedap kak..tp stok jagung dah abis lakk..

    klik2 my nuff

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...