Friday, November 25, 2011

Ayam Kicap Pedas Madu Karipulai@Daun Kari

Hmm kalau dah jadi peberet anak2 kenalah jadi astro, asyik wat siaran ulangan jerr.Cuti2 sekolah ni kena ikutkan saja tekak anak2.Kali ni saya wat agak berkuah sket.Anak2 suka makan kuah gaul ngan nasi.Licin suma depa makan.Cuma daun kari ditolak ke tepi.Mama ngan abah mmg licin suma la hehehe.
 terlupa lak nak boh tomato..pepon rasa menten sedap..Resepi masih sama, tanpa durhaka sedikit pun.Tapi rajin sket saya tepek gak kat sini

RESEPI AYAM KICAP PEDAS MADU KARIPULAI@DAUN KARI

BAHAN BAHAN
  • 1 ekor ayam dipotong 14 bahagian
  • 1 bawang besar di hiris2 nipis
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 biji buah tomato dibelah 4 setiap satunya(xboh tadak stok)
  • 10 ulas bawang merah dikisar
  • 6 ulas bawang putih dikisar
  • 1 inci halia dikisar
  • 2 batang serai ketuk (linapg tambah)
  • 2 sudu besar cili kering kisar (linapg gn cili giling)
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar kicap pekat Mahsuri (linapg tambah)
  • 2 sudu besar madu
  • 1 biji cili merah - potong serong (linapg tmbh)
  •  Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Sedikit hirisan ketumbar
CARA MEMBUATNYA
  1. Lumurkan potongan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam sehingga rata dan gorengkan seperti biasa sehingga garing. Angkat & toskan
  2. Dengan sedikit lebihan minyak tadi, tumiskan bawang besar,serai & daun kari sehingga agak layu, baru dimasukkan pula bahan2 kisar seperti bawang merah, bawang putih, halia & cili giling dan kacau2kan sehingga agak garing & naik aromanya
  3. Masukkan sos tiram, kicap pekat dan madu, kacau2ka.Tambah garam dan gula (jika perlu).
  4. Apabila kuah sudah pekat, masukkan ayam goreng tadi dan kacau2kan biar sebati dengan kuahnya
  5. Terakhir baru masukkan buah tomato, cili merah dan hirisan daun ketumbar.Kacau2kan lagi
  6. Apabila sudah nampak sebati bolehlah ditutup api & sedia untuk dihidangkan.

19 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, lama dah akk tak masak ayam madu kari pulai ni, mmg sedap, akk tgk pun sedap sangat menggoda jiwa. Gitulah anak2 ni byk songeh gak, menu ayam je yg diminta setiap hari

Chik Mimi said... Balas

wah bau dia ghaw ghaw hahhah sedap nampak tu Lina

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm, mmg bebudak ni hari2 nk mkn ayam.Kite lak naik muak mkn ayam.Hmm ikutkan je lah.

lina_pg said... Balas

Chik mimi> mmg bau semerbak time dok tumis tuh, aroma daun kari menusuk idung.Sedap taw

Yatie said... Balas

nmpk sungguh menyelerakanlah...lapornya...leh cuba resepi ni..tq..

nOOrsha said... Balas

salam kak lina.... masak kicap mmg peberet hb saye...seminggu sekali mesti ade lauk ni.. hehe..nampak sedap.. ;0

kak, telur itik memang agak hanyir... tapi kan dalam resepi tu sy ade masukkan cili kisar n ikan bilis tumbuk sket utk atasi bau hanyir tu...alhamdulillah, bila dimakan bau n rasa hanyir tu pun hilang.. :) klo nak gune telur ayam pun blh :)

lina_pg said... Balas

Yatie> Resepi ni dah jadi peberet sbb anak2 suka sangat

lina_pg said... Balas

nOOrsha> wslm sha, anak2 akak suka sgt ngan ayam, kalau lauk ayam mesti bertambah dorang mkn

hmm..nnt bleh try la rcp sha tu tp kak lina gn telur ayam jerr

DjDayang Jack said... Balas

waduh2...mengancamnya lauk ayam tu Lina oii..mai sepinggan!...heheh

yang oii..apasal terbeli kaskas? meh, bg 1/2 kat DJ...ekeke...kuskus tu bole carik kat bahagian yg jual tepung kalau x silap...bkn bahagian rempah tau...hehe. kte pun nk pi carik gak nanti...

lina_pg said... Balas

DJ> Jgnlah disebut pasal kas-kas tuh..hubby gelak kemain lagi kat kite taw.Seb baik tak rendam dulu menda alah tuh.
Sampai umah,buka blik rcp..sekali tgk kuskus rupanya adoyai..

pstt sedap taw ayam karipoley ni

MiZi said... Balas

baghu pa makan tadi kak

lina_pg said... Balas

Mizi> baru pas mkn ayam ke mizi?
lama tul ilang pi mana?bz study ke?

Mamasya said... Balas

Aslmkum Lina

betul tu bila menu kegemaran anak2...dok ulang2 masak..memenuhi selera mrk. kalau ayam masak kicap gini anak2 kat rumahpun suka...nanti boleh cuba versi kicap pedas madu ni...

lina_pg said... Balas

Mamasya> wslm, mmg pun kite ni terpaksalah ikutkan tekak anak2, kalau ikut hati ni naik muak asyik mkn ayam jerr

che mid said... Balas

Mesti cuba !! Tapi kelakar la Lina asek kata.. lina tambah.. ha ha sure kaw punya lah

lina_pg said... Balas

che mid> hahaha..maksud 'lina tmbah' tu rcp asal tadak.Sy added masuk.Bukan tambahan quantity hehehe.Gitewlah adanya

Cubalah che mid..sedap taw

Acik Erna said... Balas

lina..jadi astro pun tak pe janji anak2 suka.

lina_pg said... Balas

Acik Erna> Tu la pasal, budak2 kat umah ni tiap2 ari nk mkn ayam jerr.Pening paler mama dia nk reka masak apa.Tu yang jadi astro,wat siaran ulangan

AZLINA said... Balas

Assalamualaikum Lina..wow, ada egg benedict laa, nmpk sedap tu. boleh try buat utk bf nie. Kdg2 mcm dh x tau nk buat apa utk bf, esp time cuti sekolah ni...

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...