Thursday, November 24, 2011

Kari Kepala Ikan

Lamanya tak masak kari kepala ikan, kebetulan dok kena paksa cuti oleh company bercuti seminggu ni.Rajin la sket godek2 apa yang patut untuk mengisi perut anak2 yang selalu lapar tuh.Kali ni saya wat kari kepala ikan kombinasi nyonya dan juga stail mamak hehehe.Memang mabeles, hubby puji melambung hehehe..kembang setaman bini dia.Aroma daun kari, daun kesum dan juga bunga kantan memang membangkit aroma..Kari ni saya tidak menggunakan santan atau susu cair, sangat bagus untuk kesihatan
sedap sangat kari kepala ikan ni..anak2 pun puji..lebih sedap dari kat kedai
RESEPI KARI KEPALA IKAN
Bahan - Bahan:
  • 2 ketul kepala ikan (apa2 jenis ikan) dibelah dua 
  • 2 paket kecil rempah kari ikan (jadikan pes )
  • 2 sudu makan cili giling
  • 2 sudu makan gula merah
  • 1 labu bawang besar (dihiris nipis )
  • 6 ulas bawang merah ( tumbuk )
  • 2 ulas bawang putih ( tumbuk )
  • 1 cm halia ( tumbuk )
  • 1 kuntum bunga kantan ( dibelah 4)
  • 2 biji cili merah
  • Sedikit daun kesum
  • Sedikit tomato ceri
  • Daun kari
  • Kacang bendi
  • Minyak 
  • Air
  • Garam dan perasa
Cara Penyediaan:
  1. Tumiskan bawang besar dan daun kari hingga sedikit layu, masukkan bahan tumbuk.Tumis hingga garing.
  2. Masukkan cili giring, tumis lagi.Masukkan rempah ikan tumis hingga pecah minyak
  3. Masukkan air asam jawa. Kacau sebentar.
  4. Masukkan air ikut suka banyak mana.Masukkan garam & perasa, reneh sehingga kuah kelihatan pekat.
  5. Kemudian masukkan kepala ikan,daun kesum dan bunga kantan.Simbah2kan kuah ke atas kepala ikan.Sesuaikan rasa
  6. Masukkan kacang bendi, cili merah dan tomato.Kacau sekejap. Tutup api

20 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam sedap nampak kari kepala ikan tu, akk tak pernah cuba lagi kari ikan tanpa santan, tak berapa nak pandai heheh.. bab sini seketul paler ikan tu, mesti anak2 penakanmu pun suka kari ikn ni

Yatie said... Balas

sedapnya kari ikan ni..suka ada bendi lagi..mmng best..lapor lerrr..

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm, As mmg suka kari kepala ikan yg xboh santan.Dulu tak pandai gak mesti rasa ceroi jer kalau xboh santan.Bila guna 2paket rempah kari br jd pekat.Sedap kak rosa kena cuba tu..

lina_pg said... Balas

Yatie> Mmg betul tu, sy pun suka bendi yg masih rangup lagi.Campak bendi terus tutup api.Kalau biar lelama takut lembik lak

Amie said... Balas

memang nampak sedap!...kari kepala ikan jarang orang tolak...mesti tambah-tambah nasi ni...

ady said... Balas

AS-SALAM
wahhh..sedap tu bubur nasi tu kari kepala ikan..boleh bertambah-tambah nasi...

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Balas

wahh.. dpt lg resepi kari yg best tanpa santan.. akak mmg suka sbb healthy boleh mkn tanpa rasa bersalah.. kekeke.. akak amik ye resepi.. TQ. baru je mkn kari kepala ikan ala mamak last saturday.. lenkali leh try resepi ni pulak sbb ada kelainan.. kebetulan minggu ni nk blk kg mertua.. boleh angkut bunga kantan & daun kesum byk2.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Balas

oh ya.. sup ikan salmon tu oklah jugak.. cuma akak tak lalu sgt sbb bahagian kepala tu byk gelatin/lendir.. so.. akak cuit2 bahagian isinyer & hirup2 supnya aje.. maklum.. nak ceduk omega3 hahaha.. nasib hubby akak suka.. akak rasa kalu guna kepingan isinya saja mmg bestlah..

nuwairani ismail said... Balas

alamak! baunya sampai ke pengkalan chepa dah ha....

Nieza said... Balas

sedapnya kari kepala ikan...memang suka bangat ni kak.dok sini selalu buat kari kepala ikan salmon jer.

nOOrsha said... Balas

salam kak lina..tergodanye tengok kari kepala ikan akak ni..menyelerakan sungguh :)..jom tuko ngan asam pe? hehe.. dpt belen2 kuah ppun jd ler wat merase :)

lina_pg said... Balas

Amie> Memang setuju sgt, jarang yang menolak.

Ady> Betul tu, mkn bertambah2 tak sedo mkn dua pinggan pastu mula mengah hehehe

lina_pg said... Balas

MadihaA> Mmg sedap kari kepala ikan, membangkitkan selera ngan aroma daun kesum, daun kari n bunga kantan.Cubalah..

lina_pg said... Balas

nani> aisey jauhnya bau kari kepala ikan ni pi kih3.Jangan nani terbersin sudahlah

Nieza> Adat merantau camtulah, tapi kaklina suka kari kepala ikan salmon.Tp kat Mesia ni mahal sketlah

nOOrsha> Jom kite tuko pinggan eh

hani said... Balas

salam kak,
waduhhhh...sudah bagaikan dpt merasa kari akak ni..sedap nye...gulppp

lina_pg said... Balas

hani> wslm, pekaba?lama hani xsinggah sini.Sedap taw kari kepala ikan ni.

izahdaut said... Balas

Kak linaaaa.. Lma xjenguk ke sini. Woohh bertemu sudah resepi kri tnpa santan yg disukai ramai. Sya suke kari yg ada rasa bunga kntan. Klu xgune kpala lain bnyk ke rasa manisnyer tu kak. Klu habby saya suke bendi lembik2 gitu. Masing2 slerakan. Tpi suke la tgok respi simple tpi cukup mnawan hati. Masuk list!! Tq kak

lina_pg said... Balas

Izah> Missed you lama menyepi..Alhamdulillah dah sihat kembali.Akak suka kari kapla camni kira kena ngan taste la..Kalau xmo guna kepala ikan, bleh guna isi ikan/ikan kecik2 tuh zah..hemtam jerr.

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Balas

salam LIna..dah ada kuah kari nie,leh ptg nanti buat roti jala ker wat cicah :D

lina_pg said... Balas

kak atie> wslm, betul tu cicah ngan roti pun sodap

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...