Tuesday, October 23, 2012

Kek Coklat Moist...Again

Assalamualaikum...
Tadak menda lain dah kek?Asyik kek jer hahaha.Ni 2nd time wat kek coklat moist.Pestaim wat guna rcp ni ms wat tempahan jiran.Memandangkan kek tu org punya haku sekeluarga tak dpat la nk merasa.Hmm kurang cerdik di situ apa salahnya kalau adunan tu aku amek sket..kukus asing utk kami makan huhu.Sudahnya satu adunan penuh tu haku bagi kat kastemer.Lebih dari 1.7kg lak tu sebelum boh topping dan deko2 tu.So, kali ni wat setengah adunan jer untk makan2.Anak2 kata sedap.Makan panas2 pun sedap.Kalau simpan dalam esbok lagiiiii sedap.
 moist kan..sedap taw..tak caye kena wat sendiri..xmo wat meh order ngan cek
 boh coklat ganache n coklat rice..simple jerr..Nak makan sendri.
KEK COKLAT MOIST (1/2 ADUNAN VERSI BAKO)
Sukatan Penuh : Sila rujuk SINI
Bahan-Bahan:(sukatan metrik)
  • Telor 2 biji A
  • 1 cawan susu cair
  • 1 sudu teh coklat emulco ( takde pun takpe )
  • 1 sudu teh esen vanilla..
  • 1/2 cawan butter cair/myk
  • 1/2 cawan gula kastor
  • 1/2 cawan susu pekat manis (lina pg tambah rcp asal tadak)
  • 1/2 cawan serbuk koko ( di ayak)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu teh baking powder 
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat ( di ayak jugak)
Cara membuatnya :
  1. Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana..
  2. Kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati..
  3. Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg..
  4. Masukkan esen vanilla..
  5. Dan masukkan coklat emulco.. kacau kesemuanya biar sebati dan tutup api.. pindahkan adunan ke dalam bekas lain atau pun guna je periuk tu pun boleh..
  6. Sementara tu, dlm bekas lain lak sila pukul telor ayam tu guna whisker.. pukul agak2 kembang aje .. takyah nak beriya2 sgt pukulnya.. hehehe..
  7. Kemudian, tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan td.. kacau sebati..
  8. Pastu lak baru masukkan bhn2 yg di ayak td ( tepung + serbuk koko + soda bikarbonat + baking powder )..
  9. Masuk sikitt demi sikit... gaul sampai semua adunan sebati.. sherashi bershama.. ecehhh.. 
  10. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang..
  11. Masuk paras stgh dr loyang je tau sbb kek ni naik tinggi.. sblm tu jgn lupa griss kan loyang dgn butter.. kang melekat kang kek tu kalo loyang tak di griss..
  12. Tutup dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air dr pengukus.. tak pun balut je penutup pengukus tu dgn kain..
  13. Kukus kek sampai masak (lina pg kukus selama 1jam setengah)dengan api sederhan.Kali saya bako (steam bath) suhu 150'C selama 30-40min.

24 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, sedap kek coklat, nnt boleh buat ni bhn2 pun semua ada

Sheila Shafeareen said... Balas

Salam Kak Lina betul tu mmg x jemu mkn kek coklat walau dah beberapa kali buat..sy minggu lepas pun beturut2 buat....jd terliuk pulak negok coklat cake akk ni...:-)

lina_pg said... Balas

@EmbunRosaliza
wslm, sedap kek cekelet ni kena ngan selera budak2..jap jer dah abes

lina_pg said... Balas

@Sheila Shafeareen
wslm,kek cekelt peberet sepanjang zaman..hahaha sesuai untuk semua tak kira majlis atau mkn petang

mama sara nur said... Balas

nampak moist dan sedapp kalu duk penang blhlah order ni
akak biasa wat resepi lain yg tak pakai susu cair , nanti blh try resepi Lina pulak
tq akak simpan resepi ye

Bicara Kak Noor said... Balas

sedapnya Lina kek ni nak makan sendiri mesti buat yg sedap2 tambah coklat banyak2 baru besttt

norzila said... Balas

kak lina zila pun suka makan panas2..moist ala gebus gitu..

Chik Mimi said... Balas

akak ni duk Kiv je rcp nak buat kek cekelat akhirnya butter duk jadi butter jugak:(

tun_telani said... Balas

Salam kak lina... mmg kalau kek coklat, xpernah jemu. mmg moist betul nmpk kek nih..

AlyaAyeesha said... Balas

wah sedap nya.. suka la dgn blog ne, cmne nak follow er? I new blogger kat sni.. ble tlg tunjuk ajar x? thxxx

Amie said... Balas

Adeehh... anak-anak tak boleh nampak ni!!! Kalau dah makan, dah tak mingat mak bapaknya lagi dah...

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said... Balas

Selamat Hari Raya Aidiladha buat Kak Lina sekeluarga!

Uish kecur air liur tengok kek tu...so soft and chocolatey! :)

SURIA AMANDA said... Balas

terliur tgok kek ni...selalu fail buat...

Nor Asyikin said... Balas

ni mule2 kukus 1 jam..ke trus bako je

lina_pg said... Balas

@Nor Asyikin
Terus bako jer

all_in_one shop said... Balas

sedap nye..mintak resepi nak attach dlm Fb/page saya: Menang Glassware/pemanggang Ajaib.tq

Amira Falisa said... Balas

Saya dah buat....mmg sedap and moist..tapi kek saya x naik tinggi dan x naik sekata...saya kacau camtu2 je..pastu pakai hand whisk sekejap je pasla byk sgt ketul2..psl kek ni x blh over mix kan..

lina_pg said... Balas

@Amira Falisa
kek ni mmg gn hand whisk sj.kalau berketul mknanya ms kacau ats api,adunan msih blum. larut sepenuhnya.
Buat versi kukus atau bkr?kalau kukus,mayb gn api besar sgt nanti permukaan kek akan bergelombng.Wallahualam

lina_pg said... Balas

@Amira Falisa
kek ni mmg gn hand whisk sj.kalau berketul mknanya ms kacau ats api,adunan msih blum. larut sepenuhnya.
Buat versi kukus atau bkr?kalau kukus,mayb gn api besar sgt nanti permukaan kek akan bergelombng.Wallahualam

lina_pg said... Balas

@Amira Falisa
kek ni mmg gn hand whisk sj.kalau berketul mknanya ms kacau ats api,adunan msih blum. larut sepenuhnya.
Buat versi kukus atau bkr?kalau kukus,mayb gn api besar sgt nanti permukaan kek akan bergelombng.Wallahualam

miss niky ^^ said... Balas

assalamualaikum , tumpang tnya . sy ni bdk bru bljr . sblm ni xpnh buat kek pun . steam bath tu apa yer . dan bep lme msa di ambil klau gna steam bath ni ?

miss niky ^^ said... Balas

assalamualaikum , tumpang tnya . sy ni bdk bru bljr . sblm ni xpnh buat kek pun . steam bath tu apa yer . dan bep lme msa di ambil klau gna steam bath ni ?

lina_pg said... Balas

@miss niky ^^
wslm,steam bath (bain merie)letak loyang kek ke dalam bekas yang lebih besar berisi air panas.Pastu bakar dalm oven

Cik Sue Nasuha said... Balas

Cmne nk buat moist atas kek tu.,

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...