Thursday, March 20, 2014

Resepi Nasi Karot Mudah

Assalamualaikum...
Ada sedikit kerajinan buat la nasi berperisa.Agak cuak jugak takut si kecil maisarah takmo makan nasi ni..maklumlah ada nampak sayur karot tu.Untuk si kakak dan abang long,tak risau sangat,Depa dua tu memang makan jer apa yg mama dia masak.Rupanya nasi karot ni kena ngan tekak dak sarah.Sampai 2x tambah nasi...wah..ini sudah bagus..makan nasi yg berfiber tggi...Len kali boleh buat lagi
Alhamdulillah sangat kena ngan selera kami.Nasi karot ni kami makan ngan gulai ayam,ayam goreng berempah, kerabu epal dan carrot cupcakes.Tapi sayangny ahanya sempat snap nasi jer, setnya tak sempat nk snap sebab time ni ada jemput adik2 makan kat umah...
RESEPI NASI KAROT
By : LiNa Pg
Bahan-Bahan
  • 5 pot beras basmati (cuci bersih, rendam selama 1 jam.Kemudian toskan)
  • 1 batang karot (sagat)
  • 1 batang karot (blend-tapiskan-ambil jus jer.Jadikan 6cawan)
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 helai daun pandan simpul
  • 1 labu bawang besar (blend)
  • Rempah 4 beradik
  • 2 kiub ayam
  • 2 sb butter
Cara-Cara:
  1. Panaskan periuk, cairkan butter.Tumiskan rempah 4 beradik bersama bawang besar hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan daun pandan simpul, tumis sekejap untuk membangkitkan aroma.
  3. Masukkan jus kerot (6cawan).Masukkan kiub ayam.Kuatkan api supaya cepat mendidih.Bila hampir mendidih, masukkan susu cair.
  4. Masukkan beras basmati dan juga karot yg disagat.Gaul sebati.Biarkan nasi kering..
  5. Bila nasi kering, kecilkan api.Biarkan nasi masak sepenuhnya.Bila masak tutup api.Gembur2kan nasi menggunakan garfu supaya nasi tidak patah.
  6. Boleh dihias dengan kismis,gajus dan juga daun pudina (jika suka)

5 comments:

Sue Bee said... Balas

mesti sedap nasi ni sbb ada rempah tu..anak2 SB susah sikit la nak makan carrot..hadoiii..

Bbwana adienia said... Balas

salam kak lina..

baru nampak nasi dah rasa lapar perut ni..huhu..sedap ni kak..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Balas

akak plak biasanya carrot suka sagat masuk dalam nasi goreng atau bihun goreng... anak2 pun dah lali & tak byk komplen.. makan aje apa yg ibu dia masak.. hehe.. carrot ni mmg bagus kan.. elok utk mata..

re: ya ampun.. takkan tak pernah tgk akak.. kat FB kan ada gambar akak.. ke Lina tak perasan Ratna Husna Ismail tu akak ler.. hehehe...

ezzyra said... Balas

mmg sedap,mkn smpai tmbah2..kenyang..terima kasih jemput..nti boleh jemput lagik..hehe

ezzyra said... Balas

mmg sedap,mkn smpai tmbah2..kenyang..terima kasih jemput..nti boleh jemput lagik..hehe

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...