Monday, July 14, 2014

Resepi Gulai Daging Kambing Bawang Goreng (Tanpa Santan)

Assalamualaikum...
Kebelangan ni en.suami suka sangat beli kambing yang bertulang.Kalau dulu cuma daging jer (itupun sekali sekala) Bila dia bawa pulang kambing..maka kenalah saya fikirkan menu yang sesuai untuk dimasak.Jika sebelum ni saya mencuba untuk buat kerutuk (resepi dari klate) kali kena gugel lagi nampaknya..Takkan nak buat kerutuk lagi kot...maka pencarian bermula...saya selalu mulakan gugel gambar dulu.Bila terjumpa gambar yang nampak sedap..baru saya narrow down pencarian...Hati sudah terpaut dengan resepi dari negeri Terengganu iaitu Gulai Daging Bawang Goreng.Pada saya resepi agak unik sebab menggunakan bawang goreng dalam masakan..mesti rasanya manis dan sedap.So, saya selidik lagi kegunaan bawang goreng ni..rupanya untuk pekatkan kuah...okey terus set nk cube resepi ni.Ada pelbagai versi ada yg guna santan dan ada yg gaul dengan rempah dulu dan tumis kemudian..macam2 versi..So, saya ambil serba sedikit input tapi 70% saya ikut resepi kak PB sbb tidak menggunakan santan...saya suka..saya suka..macam mei mei Upin Ipin selalu cakap tu hihiiii....
Korang nak tau tak..gulai ni tersangattttttt la sedap...Kalau nk tau kenalah cuba sndri.Gulai Daging Bawang Goreng ni saya makan bersama Nasi Hujan Panas dan juga Ayam Masak Merah Madu..mmg gandingan mantap..
 Tersangatlah sedap Gulai Daging Kambing Bawang Goreng ni..resepi gulai ganu kite ni...tambah lak tak guna santan mmg suka sangat en.asben kite tu..semua makan penuh selera..

RESEPI GULAI DAGING KAMBING BAWANG GORENG (TANPA SANTAN)
Sumber : Kak Zana PB
Resepi di bawah adalah olahan dan cara LiNa Pg, rcp asal refer ke bloh kak PB
Bahan-bahan:
  • 1 kg daging kambing (LiNa Pg guna yg ada tulang)
  • 1 paket rempah gulai bunga ros
  • 1/2 paket rempah masak bunga ros
  • 4 ulas bawang merah (blend)
  • 2 ulas bawang putih (blend)
  • 1 labu bawang besar (blend)
  • 1/2 in halia (blend)
  • 1/2 in lengkuas (blend)
  • 2 sudu besar cili giling
  • 1 sudu besar gula merah
  • 1 paket kecil kerisik
  • 1 cawan bawang goreng - ramas/hancurkan
  • 1- 2 sudu besar susu manis (guna susu cair pun boleh tapi kena buh gula sket)
  • 1 tin kecil tomato puri (boleh ganti dgn sos tomato)
  • 3 ketul ubi kentang (potong 4)
  • 2 sudu besar kicap manis (jika suka)
  • 2 sudu besar sos tiram (jika suka)
  • air secukupnya
Bahan tumis
  • 2 in kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 helai daun pandan simpul
  • Minyak
Cara Membuat:
  1. Panaskan minyak. Tumis bahan tumis hingga wangi.
  2. Masukkan bahan kisar,tumis sehingga naik bau dan garing.Masukkan cili giling, tumis sekejap lagi.
  3. Masukkan gula merah (gula merah akan caramelize bawang-warna jadi merah dan cantik)
  4. Masukkan pes rempah, tumis hingga pecah minyak.Masukkan tomato puri kacau sekejap
  5. Masukkan daging, gaul sebati.renehkan biarkan sebentar untuk kecutkan daging dan rempah mesra ke dalam daging.
  6. Tambah air hingga paras daging (gulai ni takleh pekat sgt),masukkan bawang goreng (ramas/hancurkan),kerisik dan susu manis
  7. Masak sehingga daging hampir empuk.Masukkan kentang,biarkan hingga kentang empuk.Masukkan garam, gula/perasa. Sesuaikan rasa
  8. Akhir sekali masukkan sedikit kicap manis, sos tiram (jika suka) renehkan hingga kuah agak pekat
Rempah Gulai dan Rempah Masak Cap Bunga Rose

6 comments:

Sue Bee said... Balas

lapar bila nengok gulai kambing PG..

Teacher Basariah said... Balas

mcm sedap..lehla try

LiNa_Pg said... Balas

@Sue Bee
Sedap SB gulai daging bawang goreng ni..

LiNa_Pg said... Balas

@Teacher Basariah
Cubelah TB kami sangat2 suka ngan gulai daging ni

che mid said... Balas

Alahai, mana nak cari rempah gulai tuu..mcm tak pernah nampak jee..

Siti Asmah Md Yusof said... Balas

Sedap n nmpk rempahnya pun lain n mnrik

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...