Thursday, February 5, 2015

Resepi Tom Yam Seafood

Assalamualaikum...
Minggu ni cam terajin lak update...Alhamdulillah tu maknanya ada sedikit ruang untuk menulis dan buat n3...tp cam biasa la tulis yg ringkas2 jer.Tom Yam ni sebenarnya peberet kami seisi keluarga tp malangnya saya tak pandai nk buat..pernah beberapa kali mencuba tapi still tak mencapai piawaian tekak saya..(ahli majlis yg lain dah kata sedap) Bila Maz berkongsi resepi tom yam yg selalu dia buat, saya pun terus cuba..Ekceli ni dah kali ketiga saya guna resepi yg sama...tp br pestaim buat n3 hihi...Alhamdulillah sangat2 menepati selera dan lulus cemerlang piawaian tekak saya...suka..suka...terasa bangga lak bila berjaya buat tomyam yg sedap untuk seisi keluarga(bukanlah bangga takbur tu)Tapi bangga yg hepi tuh...Jangan salah paham lak ya..no..no...
Terima kasih ya Maz...saya share resepi kat sini pulak
 Sedap hirup kuah...masam,masin pedas2 manja...cukup rasa...

RESEPI TOM YAM SEAFOOD
By: LiNa Pg
Sumber : Maz IlhamDapur

Bahan-bahan

  • 12 ekor udang saiz sederhana besar 
  • 2 batang serai - ketuk 
  • 2 inci lengkuas - hiris nipis/ketuk (xletak lupa)
  • 2sb pes tomyam - maz guna pes thai yang dalam botol tutup biru (LiNa pg pun sama gak)
  • 1/3 cawan santan (LiNa Pg gn 1/4cawan)
  • 5-6 helai daun limau purut 
  • 1 biji limau nipis - amik jus
  • 1 biji tomato belah 
  • 1 labu bawang besar - belah 8 
  • 2-3 biji cili padi - ketuk 
  • daun ketumbar 
  • secukupnya garam dan gula secukup rasa 
  • 2 sb sos ikan (LiNa Pg tambah-rcp asal xde)
Cara

  1. Masukkan serai dan lengkuas ke dalam periuk bersama 2-3 cawan air (agak-agak la ye biar sesuai dengan bahan rempah dan santan). 
  2. Kemudian masukkan santan dan masak hingga mendidih sambil dikacau sekali sekala. 
  3. Masuk semua bahan lain dan udang kecuali daun ketumbar
  4. Perasa secukup rasa biar ada rasa masam sikit dan udang(dan sotong) masak dalam 4-5 minit. 
  5. Padamkan api dan tabur daun ketumbar.
Ada rezeki boleh gunakan udang besau..lagi terangkat

3 comments:

Bbwana adienia said... Balas

tengok gambar pun dah nampak sedap..belum rasa lagi tu kak lina..kalau wana hirup kuah pasti habis tu..heheh..

Acik Erna said... Balas

tomyam guna santan ye lina..mesti sedap ni..sebab ada lemak masam tu kan

maz said... Balas

Assalamualaikum fren..jet bru mendarat..tu yg bru smpai..kihkihh..mksih lina sdi try rspi yg xsbrapa tu..smga kna dgn slera lina sklrga...npak pekat molek. ..warna pun cun..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...