Tuesday, March 17, 2015

Resepi Pulut Pagi

Assalamualaikum...
Pulut pagi home made pestaim ada di dapur saya kikiiiiii...sebelum tak pernah terlintas nk cuba pun.Bukan apa,saya ni malas nk beli kelapa parut lagipun selalu ke pasar petang jer.Bila balik kampung tempoh hari saya angkut bawa balik beberapa biji kelapa matang..hambek ko parut la sndri hahaaaa...alang2 dah beli beras pulut dan kelapa pun ada, maka rajinnya godek buat Pulut Pagi ni.Kalau kat Penang ni memang sori la tadak juai la menda alah ni...Nak beli kena balik kg...beli kat klate nuuuu kompom ada jual kat kedai kopi yg berjualan nasi berlauk heheee...Ok jom kite semak resepi Pulut Pagi ni..
Alhamdulillah walaupun anak2 kurang menggemari makanan pulut2 camni..tapi abes jugak la 2 ketul ni sorang hahaaa...mama dia makan satu pun dah kenyang

RESEPI PULUT PAGI

Bahan-Bahan

  • 1 kilo beras pulut - direndam 3 jam
  • 4 keping nisan 
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 cawan air
  • Kelapa parut + garam 

Cara - Cara

  1. Didihkan air dalam periuk kukus, kemudian kukus pulut sehingga masak.
  2. Sementara itu,satukan nisan bersama daun pandan,nisan dan1 1/2 cawan air.Masak hingga menjadi 1cawan.Ketepikan sebentar
  3. Apabila pulut masak, masukkan kedalam bekas atau besen.
  4. Kacau pulut tadi bersama nisan cair sehingga rata.
  5. Kukus semula pulut , supaya nisan tu meresap atau mesra dengan pulut. Dalam 10 minit. 

Note:
LiNa Pg hanya menggunakan 1/3 dari sukatan ni dan masukkan sedikit santan dalam 2 sudu besar

2 comments:

Acik Erna said... Balas

pulut pagi ni tak guna santan ye lina..manis ni kan..acik tak pernah makan ni

LiNa_Pg said... Balas

Sepatutnya x letak santan acik,tp saya boh sket abeskan sntan kotak (buat tomyam)sket jer dalam 2sudu jer..
Manis sedang² jer

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...