Thursday, February 4, 2016

Roti Jala Sedap Kekal Lembut Tak Guna Susu/Santan

Assalamualaikum...
Alhamdulillah...hari ni diberi kesempatan untuk buat satu n3 masak2.Kebetulan kemarin saya masak Gulai Ayam..saja cuba buat gulai darat pulak..Gulai darat tu maksudnya x tumis..main lebur jer semua sekali...Saja buat kuah lebih..cadang nak cicah ngn roti (hajat ati roti gardenia jer la)Tetiba angin rajin plak...Terbuat roti jala hehee...Biasanya saya buat roti jala, saya akan gunakan santan atau susu cair dalam resepi.Tapi kali ni rasa malas pulak nk buka tin susu cair sbb biasanya saya guna siket jer..Saya gugel resepi yg x guna santan/susu cair...terjumpa kat umah kak sue..So,cuba ajer la...Resepi lebih kurang sama jer, cuma tak guna santan/susu yang penting roti jala ni sedap dan lembut ajer...pastu tahan lama sebab tak basi la kan dah tadak susu/santan.Tahan lama ke tak lamaaaa..kat umah saya tahan 20min ajer pastu tinggal bekas kih...kih...Kalau nk tgk n3 Roti Jala sebelum ni boleh tengok kat SINI dan SINI
Hasil jalaan nak cepat kih...kih...sempat jugak la kak nisa buat sarapan pagi tadi sebelum pi sekolah..
Gambar cincai jer sebab snap gn hp di pagi buta kih..kih...tinggal 4 pcs jer untuk mama..yg lain dah selamat..

RESEPI ROTI JALA SEDAP KEKAL LEMBUT

Bahan-bahan : 
  • 3 cawan tepung gandum 
  • 3 1/2 cawan air 
  • 1/2 cawan minyak masak 
  • 2 biji telur gred A (LiNa Pg gn 1 biji jer)
  • Secubit garam 
  • Sedikit pewarna kuning 
  1. Adun sebati semua bahan di atas. Sue masukkan dalam blender dan kisar (LiNa Pg ikut cr kak sue)
  2. Kemudiannya, tapis. 

Bahan lain : 
  • sedikit mentega untuk di griskan pada kuali -sehelai daun pandan untuk menyapu mentega (sebagai ganti kepada berus) 
  • acuan roti jala berbentuk corong (boleh dibeli di kedai barang plastik dengan harga rm1.30 sahaja) LiNa Pg gn bentuk botol

Cara penyediaan : 
  1. Griskan sedikit mentega pada kuali leper. 
  2. Tunggu sehingga kuali panas dalam api sederhana. 
  3. Isikan adunan roti jala ke dalam acuan dan buat gerakan membulat yang kecil-kecil hingga membentuk satu bulatan yang besar, anggaran diameter 6 inci. (Saiz terpulang pada kesukaan anda).
  4. Tunggu sehingga masak, sekejap saja anggaran 2 minit. Setelah masak, tidak perlu kalih roti jala. Terus angkat dan lipat. 
  5. Ulangi proses ini sehingga habis. 
**tips penting : sebelum anda menjala pada kuali, pastikan adunan dapat turun dari corong acuan dengan lancar secara jaluran panjang, bukannya menitis. Jika menitis, membentuk titik seperti bedak sejuk, bermakna adunan anda terlalu pekat. Tambahkan air sedikit-sedikit dan kacau sebati.

3 comments:

lia ummiirfan said... Balas

sedap! nice tips :))

LiNa_Pg said... Balas

@lia ummiirfan
Alhamdulillah sedap dan jimat hihi..

Amie said... Balas

Sedapnya roti jala...saya tak pernah tolak tepi! Tapi kalau wat sendiri... alamat separuh jadi lempeng he he heee....

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...