Kuih Seri Muka Pandan Paling Sedap Tips Supaya Permukaan Licin

By LiNa_Pg - Monday, March 02, 2020

Assalamualaikum...
Sedap tak sedar dah masuk bulan Mac 2020.Ya Allah tahun ni siket update blog.Bulan Januari 1 n3, bulan Feb juga cuma 1 posting.Sekarang masuk bulan Mac saya berusaha untuk update lagi.Punya banyak posting yang tertangguh.Nak cari idea masak boleh terus ke Youtube ok.Kat sana insyaaAllah seminggu sekali saya akan upload video terbaru.
Okey berbalik kepada Kuih Serimuka ni, sebenarnay kuih pulut serikaya ni saya buat bulan Disember tahun lepas lagi.Masa ni drama Cindai pun belum tayang kat TV3.Sampai dah tamat la drama Cindai tu tapi resepi kuih serimuka ni buat2 posting kat blog ni.Sempena bulan kelahiran ni, saya cuba kuatkan semangat habiskan buat posting resepi2 yang terbengkalai.
Kalau sebelum ni saya buat resepi kuih seri muka sukatan cawan.Kali ini saya buat resepi kuih srimuka sukatan gram pulak.Kalau mengikut cara saya, saya lebih suka guna cawan jer.Lebih senang, kadang malas nak keluarkan penimbang bagai.Tapi jangan risau saya ada buat satu lagi versi resepi kuih seri kaya ni guna gula nipah.Bahagian atasnay warna koko tu.Yang ni pun ada video kat youtube, entah bila nak masuk kat blog ni tak tahulah.Banyakkkkkk sangat resepi yang tengah Q.

 Kuih seri muka agak simple, bahagian atas saya cuma guna tepung gandum sahaja.
Alhamdulillah sesedap rasa.Cukup lemak dan manisnya yang sedang2 jer

KUIH SERI MUKA PANDAN (8x8in)
By Malina lina pg (https://linapg.blogspot.com/)
Bahagian B (Pulut) 
350g beras pulut | ketan (cuci rendam dan toskan) 
400ml santan cair | santan encer 
Sedikit garam 
1sb minyak masak 
2 helai daun pandan 

Bahagian A
300ml santan pekat 
150g gula 
150ml jus pandan (10 helai daun pandan+air) 
4 biji telur 
100g tepung gandum | tepung terigu 
Sedikit garam

Cara-Cara
  1. Beras pulut dicuci bersih dan direndam selama lebih kurang 3-4jam.Kemudian toskan.
  2. Satukan santan, garam dan minyak masak.Kacau hingga garam larut.
  3. Masukkan beras pulut dan daun pandan ke dalam loyang yang dialas dengan plastik.
  4. Tuangkan campuran santan tadi.
  5. Kukus selama lebih kurang 25-30min.Pastikan air dalam pengukus mendidih terlebih dahulu sebelum mula mengukus.
  6. Sementara menunggu pulut masak, kita siapkan bahan untuk lapisan atas.
  7. Satukan semua bahan A ke dalam mangkuk besar dan kacau sebati.Kemudian tapiskan.Kalau nak senang boleh blend semua bahan.
  8. Masak sekejap bahan A hingga naik wap.Ketepikan sebentar.
  9. Apabila pulut masak, keluarkan daun pandan dan tekan padat pulut kemudian tuang lapisan atas dengan cermat.Kalau ada gelembung udara, cedok keluar atau pecahkan gelembung2 tersebut.
  10. Tutup dengan aluminium foil supaya air tidak menitik ke atas kuih.
  11. Kukus selama lebih kurang 25-30min (api sederhana)
  12. Setelah kuih masak, pastikan kuih sejuk sepenuhnya sebelum dipotong.
  13. Selamat Mencuba.Untuk menonton video tutorial, sila klik butang PLAY paparan di bawah

  • Share:

You Might Also Like

1 comments

  1. Assalamualaikum sis.. terima kasih atas resepi kuih seri muka ni.. pertama kali nak buat hari ni (insha Allah).. penimbang tak ada, nak cari resepi guna sukatan cawan tak ketemuan 😌.. mohon bagi link sis, terima kasih didahului.. stay safe.

    ReplyDelete