Sunday, July 24, 2011

Kari Sardin

Kari sardin ni gandingan ngan roti puri, boleh gak wat lajak untuk lauk lunch huhuhu..biasalah kalau orang malas tak rajin camtulah.Sekali harung je hahaha. Kari sardin ni memang sedap dicicah ngan roti atau makan ngan nasi.Kalau memang peminat sardin msk apa pun laju je makan hehehe.Kari sardin ni saya wat tidak menggunakan santan.Konon2 nak kurangkan kolesterol la.
nampak je merah cam pedas..tp rasa orait je tak pedas mana pun..budak2 pun bleh makan..
RESEPI KARI SARDIN

Bahan-Bahan
  • 1 tin sardin size sederhana
  • 4 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1 cm halia (tumbuk)
  • 1 batang serai (ketuk)
  • 2-3 helai daun limau purut (siat2)
  • 2-3 keping asam gelugur
  • 2-3 sb cili giling
  • 1 paket kecil rempah kati ikan (jadikan pes)
  • Tomato ceri
  • 1sb gula merah
  • Air
  • Minyak
  • Garam
Cara-Cara:
  1. Tumiskan serai dan bahan tumbuk hingga garing, masukkan cili giling dan rempah kari.Tumis hingga pecah minyak
  2. Masukkan sardin (ngan kuah sekali),air, gula merah, asam keping, garam dan daun limau purut. Sesuaikan rasa.Renehkan sebentar.Hingga kuah pekat.
  3. Akhir sekali masukkan tomato ceri.Tutup api

10 comments:

Kak Rosaliza said... Balas

umah akk ni pun peminat sardin, msk la mcm mana oun semua laju je. best tu buat cicah2

Deliah's Deli said... Balas

mlm ni sy pun nak msk sardin..mmg laju je mkn...sedap sgt,cicah biskut pun sedap! :)

lina_pg said... Balas

kak rosa> sardin ni kira emnu xpress..budak2 ni pun suka..masak sat saja dh siap

lina_pg said... Balas

Del> sardin ni belh jd menu emergency.tp kalau lama tak mkn rasa teringin plak kan?mmg sedap wat cicah2

Adry@Daun said... Balas

Kari sardin satu pinggan... Nasik lebih noo.. Haha..

ilahjy said... Balas

kari sardin 1 periuk nak makan dgn roti arab..hehe sdapnya..

lina_pg said... Balas

adry> kari sardin ngan nasi siap hehehe

lina_pg said... Balas

kak ilah> kena tuko ngan roti gegul ni hehehe

AZLINA said... Balas

Assalamualaikum Lina...lama la akak x mai sini. dtg2 nmpk pulak kari sardin yg sgt2 menyelerakan tuu. nengok resepi pun dh tau ni mmg sodap..lama x msk camni... :)

Fuad Shah said... Balas

Lama mkn bleh jd ikan sardin

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...