Thursday, April 11, 2013

Resepi Ayam Kapitan

Assalamualaikum...
Dah banyak kali ulang siar ayam kapitan ni.Memang menjadi peberet kami sekeluarga.Senang lak tu nak buat.Tak bape pedas,jadi budak kecik pun bleh makan.Senang kije...tak yah masak asing2 untuk dah Maisarah.Kalau takmo makan nasi, cicah ajer ngan roti..Kenyang gak tuh..sumber asal DJ
Kalau ada yang nak mencuba silakan..
AYAM MASAK KAPITAN
sumber asal : DJ
sumber 2 : lina pg

Bahan Kisar 
  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 6- 7 biji Cili Merah 
  • Sedikit lengkuas 
  • Sedikit kunyit hidup
  • Stgh cm halia 
  • 1 batang serai 
  • 1sb udang kering (rendam sekejap supaya lembut-toskan)

Bahan A 
  • Ayam dipotong ikut suka
  • 200 ml santan
  • 50 ml susu cair
  • 3 asam keping
  • Cili merah & hijau (dipotong)
  • 1 biji tomato belah 4
  • garam dan gula secukupnya

Cara-cara :
  1. Tumis bahan kisar hingga naik bau. 
  2. Masukkan ayam dan gaul, biar hingga ayam empuk.
  3. Kemudian masukkan santan dan susu cair dan asam keping.Biarkan hingga mendidih. 
  4. Masukkan garam, gula .Kacau sentiasa. 
  5. Masukkan tomato dan hirisan cili.Tutup api, dah siap

17 comments:

Asyifa Mustaffa said... Balas

senang je ye resepinya...

lina_pg said... Balas

@Asyifa Mustaffa
A..ah..senang dan sedap..Itulah pilihan akak haha

Sheila Shafeareen said... Balas

salam kak...menyelerkan npk resepi pun ringkas je...boleh lah try....elok juga tu cicah sama roti, pasti laku heee

tun_telani said... Balas

Senang dan sedap! mmg menjadi pilihan nih ^^

lina_pg said... Balas

@Sheila Shafeareen
wslm sheila, rcp n cepat..mmg betul tu cicah ngan roti pun sedap

lina_pg said... Balas

@tun_telani
Setuju

JaSSNaNi said... Balas

sedapnya ayam kapitan.. hari tu dah test gak wat camni.. sedap.. anak2 suggestkan.. tapi beli perencah siap.. balik masuk santan and ayam je..

lina_pg said... Balas

@JaSSNaNi
senang jer Nani..lagipun tak pedas, anak2 bleh makan

rostina76 said... Balas

salam sis
pernah dengar tapi xpernah try. senang & nampak sedap ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Balas

tak pernah lagi masak ayam kapitan ni... nnt leh try..

re: aah.. dah ambil tempahan puding sagu tu... dah minta izin dgn Gertrude terlebih dulu.. sbb tu resepi dia.. hehe.. tp utk loyang besar tu akak dah ejas kuantiti resepi utk muat loyang 9" / 10"

lina_pg said... Balas

@rostina76
wslm...senang jer..bleh try la nanti

lina_pg said... Balas

@MaDiHaA a.k.a Ratna
Variasi masakn berkuah ala-ala kari gitu haha..bleh la cuba nanti.

Betul tindakan akak tu minta izin ngan tuan punya asal..lebih berkat dgn keizinan mereka.

Amie said... Balas

Selalu juga nampak resepi kapitan ni Lina, tapi belum pernah cuba. Tq for sharing kelazatannya... memang kena cuba juga ni.

lina_pg said... Balas

@Amie
dah banyak wat ni kak amie..suka ngan rcp ni

hisda said... Balas

sedap... baru ja try... tq.. :)

shah ncc said... Balas

salam , resepi ni kena tambah air ke tak??

LiNa_Pg said... Balas

@shah ncc
wslm, kalau suka berkuah boleh tambah air..tp kena adjust balik la masam masinnya tu

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...