Tuesday, April 16, 2013

Resepi Pucuk Paku Goreng Budu

Assalamualaikum...
Hurmm cam pelik jer tajuk tu.Tapi memang betul ya Pucuk Paku Goreng Budu.Kali ni menu pucuk paku telah lari dari kebiasaannya iaitu masak lemak kuning.Paling habis pun pucuk paku goreng belacan.Pestaim masak menu camni.Ada rasa ala-ala goreng belacan jugak.Kira cam adik beradik dia la..Paling org Klate tu sudah semestinya ada stok budu kat umah kan..Boleh la mencuba resepi...
Resepi hasil gugelan..Terjumpa kat umah kak Hanieliza..Terima kasih atas resepi.Resepi kat bawah saya main hentam ikut suka sendiri jer..
sedap ni makan ngan nasi panas.Menu dinner malam tadi

RESEPI PUCUK PAKU GORENG BUDU
Sumber : Lina pg

Bahan-Bahan
  • 1 ikat pucuk paku (cuci dan siangkan)
  • 2 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1 biji cili merah/ijo (tumbuk)
  • sedikit udang kering (rendam sekejap, tos) tumbuk
  • Budu secukupnya (lina pg guna 2 penutup botol)
  • 1 sb sos ikan
  • Sedikit air 
Cara-Cara:
  1. Panas minyak, tumis bahan tumbuk hingga garing
  2. Masukkan pucuk paku.Goreng sekejap.
  3. Masukkan budu dan sos ikan.Masukkan air jika inginkan sedikit kuah.Gaul sebati.Dah siap

17 comments:

rostina76 said... Balas

phergghhh!!!BUDU. saya teramatle sukeeee. biasa masak sayur bening&sayur lemak putih je letak budu. pasni try test kangkung goreng belacan tukar jadi kangkung goreng budu gak la.tq

LiNa_Pg said... Balas

@rostina76

Hurmm kangkong? menarik tu...pasni bleh try kangkong goreng budu lak hehe

JaSSNaNi said... Balas

hari tu balik kg, adik ipar masuk hutan cari pucuk paku wat sayor.. tapi deme buat goreng belacan... :) hehehe.. kita baru lepas bersalin mak tak bagi makan.. takot sakit urat kata mak.. awal lagi..

LiNa_Pg said... Balas

@JaSSNaNi
Nani masih baru lagi tu..better elakkan makan menda sejuk.Betul la cakap mak nani tu..takut sakit urat

tun_telani said... Balas

Salam kak lina.. ni antara sayur feveret tun.. biasa goreng bodo2 letak sos tiram sket je :) tun xmakan budu walaupon org ganu, hasben tun yg xde kene mengena ngan pantai timur tu pulak yg dh belajar makan budu. hihi..

LiNa_Pg said... Balas

@tun_telani
wslm Tun, owh Tun xmakan budu ya.Anak2 akak pun xsuka budu..tp bila wat sayur ni..pakat ceduk sorang sket..tak perasan kot ada budu haha Tipah tertipu bang

Liza said... Balas

perghhh budu,kat umah liza pun ada stok budu tp biasa guna masa buat nasi kerabu je, sampai anak2 pun tak kenal rupa botol budu....hihihii

mama sara nur said... Balas

Assalam lina
sedap pucuk paku goreng ni kan, cuma biasa goreng dgn ikan bilis
dgn budu lum penah rasa lg
blk kg akak biasanya kutip kat kebun banyakkk, geram he hee

LiNa_Pg said... Balas

@Liza
kalau ada watak utama tu, anytime bleh wat pucuk paku goreng busu ni hehe

LiNa_Pg said... Balas

@mama sara nur
wslm, ish..kalau dapat pucuk paku yg dipetik sendri mesti lagi sedap..lumayan hasil dari 'ladang' hehe..
Nanti leh try rcp lak

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam nape la sebelum ni takterfikir pun nak goreng pucuk paku boh budu, sedap ni bau budu.....nyaman je.

Cantikk header baru tu

LiNa_Pg said... Balas

@EmbunRosaliza
wslm..tu la kan..budu selalu dok wat cicah jer..bila masuk dalam sayur camni pun jadi sedap gak..

Header jaman raya umah chek

faa.rosli said... Balas

perghh..tengok gabungan pucu paku n budu terus perot berbunyi...

sedapnya kak..

Hafizah Mohamad said... Balas

sedapnya kak...pucuk paku ni selalunya fiza buat masak lemak ja...x pun kerabu...x pernah lagi try selain dr 2 menu tu...pasni blh la try masak camni plak...sbb anak dara fiza suka sgt puuk pku ni...sedapnya kak...fiza ambik na resepi...=)

LiNa_Pg said... Balas

@faa.rosli

Sedap ni...tambah lak makan ngan panas n lauk goreng2

LiNa_Pg said... Balas

@Hafizah Mohamad

Tu la, sy pun selalu wat menu gitu gak..rasa dah jemu..try wat camni lak..sedap

Kakzakie said... Balas

Kakak biasa guna belacan tak guna budu. Tengok Lina buat kecur pulak kakak dibuatnya..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...