Wednesday, July 16, 2014

Resepi Nasi Hujan Panas Senang Dan Sedap

Assalamualaikum....
Hari ni saya nk kongsikan satu resepi ringkas tapi kira spesel sket la sbb nasi berperisa.Kalau nk buat juadah berbuka boleh, juadah raya pun boleh.Nasi Hujan Panas ni kami sekeluarga makan dengan Ayam Masak Merah Madu dan juga Gulai Daging Kambing Bawang Goreng.Semuanya menepati citarasa kami..nyum..nyum.Okeylah xmo bebel panjang, terus semak resepi.Kat bawah ni resepi menggunakan dapur gas.Kalau nk guna rice cooker sila refer resepi kat SINI
 Bulan puasa ni gambar selalu kucar kacir sbb selalu snap picas dalam keadaan kelam kabut sbb saya hidang ngam2 untuk buka puasa.Maaf la yea kalau ada yg sakit mata huhuu
Ini set Nasi Hujan Panas , Gulai Daging Bawang, Ayam Masak Merah Madu dan juga acar timun

RESEPI NASI HUJAN PANAS
Bahan-Bahan:
  • 4 cawan beras basmati (cuci bersih, rendam selama 1/2jam kemudian toskan)
  • 4 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 2 helai daun pandan (simpul)
  • 1 kiub ayam maggie
  • 4 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1cm halia (tumbuk)
  • Rempah 4 sekawan (B.lawang, cengkih, pelaga, kulit ky manis)
  • Minyak/Mentega/minyak sapi
  • Pewarna merah,ijo n kuning
  • Hirisan ketumbar,gajus n kismis

Cara-Cara:
  1. Panaskan minyak/butter/minyak sapi, tumis rempah 4 sekawan dan juga bahan tumbuk hingga naik bau.Masukkan daun pandan simpul tumis sekejap supaya harum
  2. Masukkan air dan kiub ayam.Biarkan hingga mendidih
  3. Masukkan beras dan susu cair, gaul sebati.Biarkan hingga nasi kering (Kacau sekali sekala untuk mengelakkan hangit di bahagian bawah)
  4. Setelah nasi kering, kecilkan api dan buat lubang kecil2 pada nasi menggunakan sudu dan titiskan warna merah, kuning dan ijo. Letak berasingan (jauh2 sket setiap lubang)
  5. Tutup periuk dan tunggu hingga nasi masak sepenuhnya (macam masak nasi biasa)
  6. Bila nasi masak, gembur2kan nasi dan taburkan daun ketumbar, gajus n kismis

3 comments:

mama sara nur said... Balas

Assalam
Rajinnya Lina
Menarik la tu Lina, biasa la kan hidang utk berbuka snap pun time tu jg la
Akak lg la malas pula nk snap2 bln puasa ni, tu yg tak keluar2 entry hihii

Teacher Basariah said... Balas

menarik ni kak..nnt nak buatla..tq ye (^_^)

fiqa fiqaeg said... Balas

. .klu gne beras bese sukatan sme ke n klu gne rice cooker sme gak ke???

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...