Resepi Ketam Telur Masin Sedap Mudah Dan Cepat

By LiNa_Pg - Tuesday, February 12, 2019

Assalamualaikum...
Bagi sesiapa yang dah merasa keenakan Ketam Telur Masin pasti jatuh cinta dengan rasanya yang lemak lemak masin tu...Memang terasa ralit sungguh 'mengerjakan' si Mr.crab tu.Tambahan kalau yang homemade kita boleh letak telur asin semewah yang kita suka.Memang puas hati.Selalunya kalau pergi ke market dan nampak ketam yang masih fresh dan harga yang berpatutan memang saya akan beli tapi cuma sekali sekala sahaja kerana en.suami tak makan seafood ni.Kalau buat lauk seafood/ketam wajib ada lauk sampingan yang lain Ikan atau ayam.Kiranya memang tak sudah dengan lauk ketam sahaja hahaaa....
Okey la untuk resepi Ketam telur asin ni saya sediakan video tutorial.Dah publish ke youtube LiNa Pg minggu lepas lagi.Cuma tunggu turn untuk post ke blog jer.So, korang yang masih belum subscribe tu kena subscribe cepat cepat dan turn ON notification supaya dapat info bila ada video terbaru.

 Sebenarnya telur masin ni agak banyak, tapi bila nak photoshoot saya cuma ceduk sedikit sahaja sebab kalau banyak nanti ketamnya tak nampak dan gambar tak cunnn
KETAM TELUR MASIN
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
https://www.youtube.com/watch?v=HVXGM2tuDTM
Bahan-Bahan:  
3 ekor Ketam  (potong 2) 
1 sudu besar butter 
3 biji Bawang Putih dicincang  
6 btg cili padi dipotong (ikut kepedasan)  
2 tangkai Daun kari  
4 biji telur masin siap rebus (ambil kuning+1putih) 
1/4 cawan susu cair 
Garam dan kunyit 
1/2 kiub ayam  (jika perlu) 
Minyak masak  

Caranya  

  1. Ketam dilumur dengan garam kunyit dan goreng secara deep fry.Ketepikan.
  2. Keluarkan minyak gorengan ketam (tinggal sedikit anggaran 2 sudu untuk menumis). Masukkan butter ,kemudian tumis bawang putih, cili padi, daun kari, dan telur masin. Kacau-kacau sehingga berbuih.  
  3. Kemudian masukkan susu cair. Kacau dan kacau lagi biar semuanya sebati. Tunggu sehingga kuah memekat.Sesuaikan (LiNa Pg masukkan 1/2 kiub ayam sahaja) 
  4. Masukkan ketam yg telah digoreng tadi. Balik-balikkan biar hingga kuahnya mesra, bersalut dan sebati dengan ketam. 
  5. Boleh tutup api dan siap untuk dihidang! 
  6. Untuk video tutorial youtube LiNa Pg sila klik link di bawah

  • Share:

You Might Also Like

0 comments