Tuesday, May 22, 2018

Cara Mudah Buat Puding Sagu Gula Melaka.

Assalamualaikum...
Dah petang baru sempat update blog.Puding sagu gula melaka ni ada banyak kaedah, ada yang kacau2 sampai jernih.Ada jugak yang kacau sekejap kemudian kukus.LiNa Pg dah pernah guna kesemua kaedah tu tapi rasanya yang paling senang dan tak perlu teruk2 kacau ialah teknik merebus..rasa kaedah ni LiNa Pg guna sejak tahun 2010 lagi..boleh tengok kat n3 sebelum2 ni.
Resepi nanti saya taip kemudian.Nak msak2 dulu.Tapi sementara tu u olls boleh refer kat youtube.Jangan lupa subscribe ok
RESEPI: PUDING SAGU

Bahan A (Sagu)
1cawan biji sagu (warna putih)
1 liter air (lebih pun x pe)
1-2 helai daun pandan simpul
Pewarna kegemaran

Cara-Cara:
Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam (LiNa Pg rendam 10min jer)Kemudian toskan
Didihkan air bersama daun pandan.Masukkan biji sagu ke dalam air yg mendidih tadi
Masak hingga sagu nertukar jernih.tutup api dan biarkan seketika
Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir.Untuk buang kanji
Bahagikan sagu kepada beberapa bahagian.Titiskan warna kegemaran masing.Kacau guna garfu
Masukkan ke dalam acuan.Sejukkan

Untuk Manisan (Sirap Gula Melaka)
LiNa Pg guna lebihan sirap gula melaka Lompat Tikam)
1 ketul gula melaka/gula nipah
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 helai daun pandan simpul
Cara-Cara:
Satukan suma bahan, masak hingga gula larut dan pekat kemidian tapis
Untuk menghidang:
Keluarkan sagu dari acuan,kalau guna loyang.Potong/skopkan sagu ke dalam bekas kecil dan curahkan susu cair dan juga kuah gula melaka. 

Note: Puding ni sedap dimakan bila disejukkan beberapa jam.

1 comment:

Warisan Petani said... Balas

suka3 ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...