Tuesday, May 28, 2019

Ikan Bakar Air Asam Kerisik Resepi Mudah Sedap

Assalamualaikum..
Dah ada idea ke nak masak apa untuk berbuka petang nanti?Kalau belum ada idea apa kata buat Ikan Bakar makan sama Air Asam Kerisik memang sedap..macam makan kat restoran.
Kalau di Pulau Pinang, ikan bakar ialah jenis merah3 bersambal macam ni tau.Kalau di sebelah Perlis sana Ikan Bakar jenis letak garam kunyit jer.Warna kuning..Kalau tekak saya lebih memilih warna merah macam ni, mungkin sudah terbiasa dengan Ikan Bakar versi Penang..tambahn pula dicicah dengan air asam kerisik pekat2 sedikit.Kebiasaan kalau Restoran Ikan bakar, kuah pencicah tu untuk ikan bakar adalah sama dengan kerang bakar/kerang rebus.Okey jom kita semak resepi
Amacam tergoda tak?Cubalah resepi pun serba ringkas sahaja.InsyaaAllah sedap.Tak cicah pun dah sedap tau


IKAN BAKAR AIR ASAM KERISIK
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 1 ekor ikan siakap/apa2 ikan yang sesuai
  • 2 batang serai (kisar)
  • 2 ulas bawang putih (kisar)
  • 3 ulas bawang merah (kisar)
  • 1/2 cm halia (kisar)
  • 1/2 cm lengkuas (kisar)LiNa Pg tak letak xde stok
  • 1 sb cili giling
  • Garam, gula merah dan perasa
  • Sedikit maggi cukuprasa
  • Air
  • Minyak
  • Daun Pisang/Aluminium foil
Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar dan cili giling, tumis hingga pecah minyak
  2. Masukkan gula merah, garam dan perasa tumis hingga pecah minyak
  3. Masukkan garam dan perasa.Seimbangkan rasa.Tutup api
  4. Perasakan ikan dengan sedikit garam (LiNa Pg guna maggi cukuprasa)
  5. Lumurkan ikan dengan pes ikan bakar tadi.
  6. Lapik dengan daun pisang dan bakar hingga masak.

AIR ASAM KERISIK
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan A (Kisar)

  • 1 biji buah tomato (buang biji dan dadu)
  • 1/2 labu bawang besar 
  • 2 cm belacan bakar
  • 5 biji cili padi
  • 1 biji cili merah
  • 1 sb kerisik
  • 1 sk asam jawa+1/2 cawan air masak
Bahan B (Hiris)
  • 1 biji tomato
  • 1/2 labu bawang besar
  • 5 biji cili padi
  • 1 biji cili merah
  • Garam
  • Perasa
Cara-Cara
  1. Kisar kasar bahan A dan masukkan ke dalam bekas.
  2. Masukkan bahan B dan sesuaikan rasa.
  3. Air Asam Kerisik sedia dinikmati.Selamat Mencuba

1 comment:

Barracuda Essen said... Balas

Terimakasih infonya,.. http://bit.ly/2W3pYI4

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...