Cara Buat Sira Pisang Mudah Dan Sedap

By LiNa_Pg - Tuesday, April 23, 2019

Assalamualaikum....
Apa khabar semua?Kebizian siket tak sempat nak update blog.Hari ni pepagi hari lagi kita dok depan lappy menaip n3 serba ringkas.
Puasa dah tak lama lagi kan?So, saya share beberapa resepi untuk juadah berbuka iaitu Kuih Muih atau Pemanis Mulut.Banyak video manissss kat utube sana...tengah tunggu Q untuk update kat sini.Kalau nak resepi yang fresh tengok kat utube ok.Biasanya kalau blog lambat siket sebab kadang2 saya tak ada idea ak mengarang.Youtube takpa letak video dan resepi that is...setel hahaa.
Hari ini saya nak kongsikan Resepi Sira Pisang atau Pisang Sira yang mudah dan sedap.Ekceli dah banyak kali jugak ulang siar dalam blog ni.Ada yang saya gunakan laici dan ada juga yang guna gula dan air macam biasa jer.Untuk membuat Sira Pisang seeloknya guna pisang masak yang masih pejal.Kalau yang dah ranum tu nanti isinya lembek/lunyai selepas siap disira.

Sedapnya lahai kalau buat minum petang atau berbuka puasa.Kalau simpan dalam peti ais dan makan yang sejuk2 bertambah2 sedap.
RESEPI SIRA PISANG
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
1 sikat pisang awak (apa2 pisang yang sesuai)
1/2 cawan gula
1 cawan air
2 helai daun pandan
5-6 biji bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning

Cara-Cara
  1. Masukkan air, gula, daun pandan, bunga cengkih da pewarna kuning ke dalam periuk dan masak hingga mendidih dan gula larut.
  2. Masukkan pisang dan goyang/lenggangkan periuk supaya kuah besalut rata dengan pisang.Boleh jugak dikacau dengan sudu/senduk (tapi nanti pisang akan 'cedera' dan tak cantik hasilnya nanti.
  3. Tutup periuk dan biarkan mereneh hingga kuah likat.Kacau/goyangan periuk sekali sekala.
  4. Apabila kuah pekat/tinggal separuh dari asal.Tutup api dan Sira Pisang sedia dihidang.
  5. Untuk video tutorial.Sila klik link di bawah


  • Share:

You Might Also Like

1 comments

  1. Hi Lina! Selamat berpuasa! Mesti dah dapat banyak tempahan kuih raya hee..hee...

    ReplyDelete