Ikan Stim Sos Asam Jawa Ala Thai

By LiNa_Pg - Saturday, April 25, 2020

Assalamualaikum...
Selamat menyambut puasa buat semua.Walaupun kebizian saya cuba untuk update blog memandangkan bazar ramadan tahun ini telah dibatalkan.Semoga blog yang serba sederhana ini dapat memberi idea untuk kawan2 di luar sanan memasak hidangan berbuka puasa.
Okey hari ni saya kongsikan resepi ikan stim  bersama sos asam jawa.Resepi ni saya adaptasi dari youtube Thai resepi asal menggunakan ikan tilapia yang digoreng garing dan dicurah sis ke atasnya.Saya menggunakan kaedah stim sebab masa ni saya mencuba steam function Migu Rice Cooker.Alhamdulillah menjadi dengan jayanya dan ikan masak dengan sempurna.Saya guna kepala ikan yang agak besar juga.Resepi ikan stim ni sangat sesuai jika dibuat juadah berbuka puasa.Rasanya masam2 manis dan memang sangat sedap.
Untuk resepi ikan stim ini saya sediakan video tutorial di youtube lina pg.Okey tanpa buang masa,jom kita semak resepi.

simple jer tapi rasanya memang awesome.Kalau guna ikan seekor, boleh jugak digoreng.Untuk stim, boleh kukus macam biasa ika tiada Migu Rice Cooker

IKAN STIM SOS ASAM JAWA
By Malina Lina Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
1 ketul kepala ikan (boleh guna apa2 jenis ikan)
5 ulas bawang putih (tumbuk kasar) 
5 biji cili padi merah (tumbuk kasar) 
2 biji cili padi hijau (tumbuk kasar) 
1/2 air asam jawa 
1 sudu besar sos ikan
1/2 kiub ikan bilis 
1 inci gula melaka 
Buah tomato ceri 
Daun ketumbar/daun pudina (hiasan) 
Minyak untuk menumis
sedikit garam

Cara-Cara
  1. Kepala ikan dicuci bersih dan perasakan dengan sedikit garam.Kukus hingga masak.
  2. Sementara menunggu ikan masak, boleh sediakan sos.
  3. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga terbit bau.
  4. Masukkan gula melaka atau Thai palm sugar.Tumis lagi hingga garing.
  5. Masukkan air asam jawa, sos ikan dan kiub ikan bilis.
  6. Seimbangkan rasa masam pedas masin dan manis.Reneh sekejap hingga sos pekat.Masukkan tomato ceri dan daun ketumbar (jika ada)Tutup api.
  7. Tuang sos ke atas ikan yang telah siap dikukus.Letakkan daun pudina/ketumbar sebagai hiasan.Selamat Mencuba
  8. Untuk video tutorial, sila klik butang PLAY paparan di bawah

  • Share:

You Might Also Like

0 comments