Friday, December 31, 2010

Ayam Masak Berempah TMK

salam suma,
n3 terakhir untuk tahun 2010 hehehe, menu ayam ni gandingan ngan nasi mentega kismis DJ tuh, memula ingat dah malas dh tayang sebab td snap pic blurr semacam jerr..tapi lepas panaskan utk makan malam..mai lak angin rajin snap lagi sekali.Kali ni rupa lebih senonoh dan sesuai untk tayangan umum hehehe..resepi mai campak ikut stok yang ada kat umah, tambah itu ini jadi lah ayam masak berempah ni..sedap gak la..memang sesuai ngan makan ngan nasi mentega. 
Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam sederhana(perasakan ngan garam kunyit-goreng 3/4 msk)
  • 1 batang serai (dititik)
  • 1 paket rempah kari ayam (jadikan pes)
  • 1 paket rempah kurma(jadikan pes)
  • 1 sudu makan cili giling(campur dlm pes rempah)
  • 1-2 sudu makan sos tomato
  • 1 biji tomato (dibelah 4)
  • 1/2 cawan susu cair
  • rempah 4 sekawan (kayu manis, pelaga, cengkih, bunga lawang)
  • kicap pekat
  • kicap manis
  • sos tiram
  • Gajus
  • Cili merah n cili hijau ( potong serong)
Bahan kisar
  • 5-6 ulas bawang merah
  • 2 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci lengkuas
  • 1 inci halia
  • 2 batang serai
Cara-cara :
  1. Tumis bahan kisar, rempah 4 sekawan n serai hingga wangi dan garing.
  2. Masukkan pes rempah dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili, kicap dan sos tiram.Kacau lagi.
  4. Masukkan susu cair, kacau lagi.Tambah air jika nak lebih berkuah
  5. Kemudian masukkan ayam yg sudah digoreng tadi,juga masukkan gajus,hirisan cili dan tomato
  6. Dah siap

14 comments:

ezzyra said... Balas

pinggan itu penting...heheh

Nieza said... Balas

ting tong!...saya dtng lagi!...hehe...dah berbau dh sampai ke dapur saya ni kak...ni yg terbang juga ke sini...nk seketoi ayam...kihkihkih

lina_pg said... Balas

ezzyra> hahaha..ya betul.

lina_pg said... Balas

nieza> mak aih jauhnya aroma ayam ni pergi..amek la brp ketoi pun

DJ Dayang said... Balas

nak aroma jek...nak makan xleh, kena pose dulu...azam bebeh!...ekeke

lina_pg said... Balas

DJ> hehehe cam citer P.Ramlee lak amek bau jer dh kenyang..mantap tuh azam tahun br

asnah58 said... Balas

sodapboleh try nanti k

Kak Rosaliza said... Balas

Salam..wah dah keluar 1 koleksi pinggan tu..cantik ayam posing lam pinggan tu n nmpk pun sodap

wachak said... Balas

salam kak lina.
aikk !! masing2 dok perhati pinggan. koleksi terbaru ker ... he33
cicah roti pun sodap ni .. :)

lina_pg said... Balas

asnah> mmg sedap mkn ngan nasi atau roti, cubalah..

lina_pg said... Balas

kak rosa> hehehe koleksi antik ...

lina_pg said... Balas

wachak> wachak pon komen pinggan gak, nmpk sgt dok posing pinggan yg sama kan?tuko pinggan baru suma org perasan kih3

AZLITA AZIZ said... Balas

seronoknyer singgah umah lina terima kasih sudi undang ita... ita follow n link sekali ye!...

lina_pg said... Balas

azlita> tq ita sudi singgah..nnt dtg lagi ya.orait kit axchage link eh

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...