Wednesday, March 13, 2013

Resepi Asam Pedas Melaka

Assalamualaikum..
Asam pedas kegemaranku..kuah mesti pekat2..bila cuci tangan baunya masih melekat..hurmm sedapnya.Asam pedas ni banyak veriaty...tapi saya suka yg kuah macam ni.Memang menepati citarasa.Kalau kat Penang ni asam pedas bukan camni.Lebih kepada singgang/pindang.Kuah cair2 gitew...Pernah wat Asam Pedas ni dulu (dah lama dulu)time baru2 berjinak dengan myR yang banyak memberi rujukan kepada saya..
Bila saya hidangkan Asam Pedas Melaka ni,anak2 terus komen..mama masak kari..Eh!tak lah..ni asam pedas..cam kari jerrr...Itulah anak2 ni sebab kari nonya yang saya buat juga seakan2 asam peda sebab menggunakan daun kesum dan juga bunga kantan yang sinonim dengan asam pedas...Tambahan pulak resepi ada mengguna rempah jinta putih dan jintan manis...Apa pun memang terbaik..

Saya lebih sukakan asam pedas yang semalam punya hehe..bila dipanaskan kuahnya akan lebih pekat...sedapnya cicah ngan roti
RESEPI ASAM PEDAS MELAKA
sumber : lina pg

Bahan-bahan
4 keping ikan pari

Bahan kisar:-

  • 3 biji bawang merah
  • 10 biji cili kering
  • 1/2 in halia
  • 1 sudu teh jintan manis (serbuk)
  • 1 sudu teh jintan putih (serbuk)
  • 1/4 sudu teh lada hitam
  • 1/2 in kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih

Bahan tumis:-

  •  1/2 bawang besar-hiris
  • 1 sk halba
  •  1/4 sudu teh biji sawi
  • 1/4 sudu teh halba
  • 2 tangkai daun kari
  • air asam jawa secukupnya
  • air secukupnya
  • 1 biji tomato-potong2
  • 5 biji kacang bendi
  • 1 serai-diketuk
  • bunga kantan atau daun kesum secukupnya
  • minyak masak
  • garam dan gula jika suka

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bahan bawang besar, daun kari, halba,biji sawi hingga wangi dan bawang besar sedikit layu.
  2. Masukkan bahan kisar, tumis lagi biar pecah minyak.
  3. masukkan air asam jawa dan air. biar mendidih, masukkan ikan dan bahan2 lain.
  4. masukkan garam dan gula, biar hingga masak. hidangkan.

12 comments:

Marsita yahya said... Balas

betul tu..asam pedas, kari, kalau simpan semalam lagi kaw kaw

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, kat umah ni pun la ni dh suka asam pedas danmasak tempoyak heheh,kalo dulu2 masak akk sorang la yg mkn lauk2 mcm ni. Hurmmm sedapnya

Nooriah Abdullah said... Balas

kak noor pun suka asam pedas ni daripada asam pedas penang mari, sbb kalau belah utara sana asam pedas nya ceroi sikit kan haha tk tumis langsung..

lina_pg said... Balas

@Marsita yahya
setuju 100%

lina_pg said... Balas

@EmbunRosaliza
wslm..kat umah memang laku lah kalau asam pedas pekat ala-ala kari mamak nyonya..siap pesan simpn kuah untk mkn ngan roti bf esok tu hihi

lina_pg said... Balas

@Nooriah Abdullah
Betoi kak Noor..kat Penang ni kuah cam air jerr ceroi gitew..boleh la layan gak tp yg ni memang suka

Gee® said... Balas

Waaa...asam pedas fav k.gee ni... sedapnyaaaa...

Fazliana Jamil said... Balas

saya dok melaka pn pantang dengau mana2 restoran asam pds yg best..trus terjah..asam pds mmg best...

mimpisiang said... Balas

Memang best dan sesap...dah try dah....uhmmmmmm....

mimpisiang said... Balas

Memang best dan sesap...dah try dah....uhmmmmmm....

Mama Adra said... Balas

Dear....asam pedas semalam kalo cecah cekodok/lempeng pun sedappppnye :-)

*Salam perkenalan (Peminat Asam Pedas) ;-*

Mizz Dayah said... Balas

Assalamualaikum...saya dah cuba resepi ni memang best n sedap..thanks sbb sudi share resepi nie...

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...