Tuesday, April 29, 2014

Resepi Ayam Seroja

Assalamualaikum....
Ayam Seroja nama diberi..tak tau lah nape...resepi ni saya ambil dari buku masakan kak hanieliza..baru jer beli minggu lepas...belek2 ada yg berkenan dan nampak mudah terus jer buat...Kadang2 dah naik pening memikirkan menu ayam untuk anak2..terasa jemu dah nk telan ayam ni..
Bila dengan nama seroja ni terus teringat lagu lama....'mari menyusun serojaaa...bunga serojaa..aaaaa..hiasan sanggul remajaaa...puteri remaja..." lagu sangat popular kalau menghadiri apa2 kem masa sekolah dulu...tangkap leleh jer..mau nangis wooo...
Ok back to the track..meh kite semak resepi..
 Ayam Seroja ni sedap dimakan bersama nasi berperisa..rasa ala2 ayam masak ros..tp sebab ada rempah..rasa dia unik sket...sedap..

RESEPI AYAM SEROJA
By: LiNa Pg
Sumber : Buku Masakn Kompilasi Resepi Warisan

Bahan-Bahan:
  • 8 ketul ayam
  • 2 sb cili giling
  • 1 labu bawang besar (kisar)
  • 2 ulas bawang merah (kisar)
  • 2 ulas bawang putih (kisar)
  • 2 batang serai (kisar)
  • 1 inci halia (kisar)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 1 sb serbuk jintan manis
  • 1 sb serbuk jintan putih
  • 1 cawan santan pekat (LiNa Pg guna santan ayam brand 200ml)
  • 1 cawan kacang peas
  • Garam, gula, kunyit
  • Air
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Bersihkan ayam, gaul garam kunyit.Goreng hingga masak.Ketepikan 
  2. Panaskan minyak tumis serai dan bahan kisar, serbuk jintan manis, jitan putih dan cili giling hingga garing dan pecah minyak.
  3. Masukkan santan, garam dan gula
  4. Masukkan ayam, gaul rata.Biarkan mereneh sebentar dan kuah pekat.
  5. Sesuaikan rasa.Masukkan kacang peas..gaul rata.Tutup api.Dah siap
Ini rupa ayam seroja..dalam buku masakan...sama tak ngan saya punya kat atas tu heheee

5 comments:

IeRA said... Balas

salam singgah..

sedapnya

LiNa_Pg said... Balas

@IeRA
Alhamdulillah sedap

tun_telani said... Balas

Salam kak lina.. pekat molek kuah dia.. sekali tgk macam rendang.. hihi..

LiNa_Pg said... Balas

@tun_telani
wslm Tun,
Ayam seroja ni rasa ala2 ayam merah, ayam ros..cam tadak jati diri gitew..
rendang pun ya jugak hihiii

Bbwana adienia said... Balas

sya suka tengok hasil masakan kak lina..semuanya nampak sedap dan menarik..kalau la dekat, nak juga datang sana bawa piring kosong..hehe..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...