Thursday, October 23, 2014

Resepi Ayam Berempah Mudah

Assalamualaikum...
Apa khabar semua pengunjung blog TMK?Harap semuanya baik belaka.Kebelakangan ni TMK agak meriah dengan kunjungan dari serata ceruk hingga mencecah ribuan pengunjung sehari.Biasanya dalam seribu unik visitor tapi sekarang mencecah 2000++ unik visitor.Terima kasih semua yg menyokong TMK.Sayang korang ketat2.
Okey la hari ni saya nak share satu resepi mudah dan sangat cepat disediakan.Biasanya anak2 mmg suka sangat makan ayam.Naik pening juga nk memikirkan juadah ayam..Takkan hari2 nk buat ayam goreng bodow2 kot..okey yg ni ayam goreng cerdik sket sbb ala2 berempah gitew..Tp amat ringkas.Saya tidak menggunakan bawang sbb nnt minyak akan hitam dan gorengan cepat hangus...Ringkas, dan sedap anak2 mmg suka kalau buat camni.Jom semak resepi 
Nak ratah pun boleh.

RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH MUDAH
Bahan-Bahan
  • 6 ketul ayam (LiNa Pg gn kepak)
  • 1 kiub ayam
  • 1 sudu besar rempah kari ayam
  • 1 sudu kecil serbuk jintan manis (kalau xde abaikan)
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar (kalau xde abaikan)
  • Sedikit serbuk kunyit
  • 2 tangkai daun kari
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Ayam dicuci bersih dan perasakan dengan kiub ayam dan serbuk kunyit
  2. Gaulkan ayam dengan serbuk kari, serbuk ketumbar dan jintan manis dan daun kari
  3. Perap selama 1/2 jam.Goreng dengan api sederhana hingga masak.

simple2 jer

7 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam , anak2 dan menu ayam tidak dapat di pisahkan, tambah perisa kari mcm ni lagi la sedap

Bbwana adienia said... Balas

wah simplenya kak..wana suka buat yang simple2 ni..sedapnya ayam goreng..

Ayu said... Balas

Pagi ni akak pun nak goreng ayam...akak letak garam, kunyit, bawang putih & bawang kisar, halia kisar, cili kisar....heheeh...

LiNa_Pg said... Balas

@EmbunRosaliza
wslm kak rosa..budak2 goreng camni pun kata ayam goreng spesel kikii

LiNa_Pg said... Balas

@Bbwana adienia
Simple2 dah la wana kikii..janji anak3 suka

LiNa_Pg said... Balas

@Ayu
Tu pun mudah gak tu kak ayu..janji sedap ada rasa rempah2 sket hihi

sakinah mat said said... Balas

thanks for resepi.. kdg, sy sendiri tak tahu nk masak dh kt rumah nie..hihihi.

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...