Sunday, May 27, 2018

Bubur Som Som Sedap Lembut Resepi Sukatan Cawan

Assalamualaikum...
Pernah makan Bubur Som Som tak?Walaupun namanya bubur tapi bukanlah bentuk bubur tu.Tekturnya lembut dan fragile.Memang sesuai untuk berbuka puasa.Dari segi fizikal tampak seakan Lompat Tikam..cuma bezanya santan dicampur sekali ke dalam adunan hijau.Manakala Lompat Tikam Santan berasingan.Sepertimana Lompat Tikam, bubur som som jugak dimaka bersama air gula/sirap gula melaka.Wah...nampak tu tulisan pun skema jer macam nak ambil exam SPM hahaa.Tercetusnya idea nak buat Bubur Som Som ni dek kerana stok Sirap Gula Melaka masih berbaki, so kita cuma buat bahagian hijau sahajalah.Tak sangka pulak budak nisa suka makan Kuih ni..sedap, lembut dan lemak2 manis..Okey jom kita salin resepi
Sedap..cuba tau
RESEPI BUBUR SOM-SOM
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Sumber Sifu MyR Kak Fida
Bahan A (Bubur Som Som)
1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung jagung
800ml santan (LiNa Pg guna 200ml santan+600ml air)*
1 cawan susu cair
1 sk garam atau secukup rasa
Sedikit pewarna hijau
3 helai daun pandan

Cara-Cara

  1. Kisar daun pandan dengan sedikit air (*)kemudian tapiskan.
  2. Satukan semua bahan, masak atas api sederhana hingga likat dan meletup2.
  3. Kemudian tuang ke dalam acuan/bekas.Sejukkan
  4. Sajikan Bubur Som Som bersama Sirap Gula Melaka.


Bahan B (SIRAP GULA MELAKA)
sekeping gula melaka
1 cawan air
2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara
Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.

1 comment:

Warisan Petani said... Balas

Suka2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...