Saturday, May 19, 2018

Kuih Lompat Tikam Mudah Dan Sedap

Assalamualaikum...
Kuih Lompat Tikam ni menu wajib di bulan puasa kat rumah kami ni.Kalau sebelum ni bercinta jugak nak hebiskan kuih ni tapi sekarang ni anak2 dah pandai makan..so licin semuanya.Tak tahulah sedap ke apa sebab mama buat ugutan, selagi kuih ni tak abes,esok makan la kuih yang sama hahaa...Nampak semalam masih ada baki.Pagi tadi masa sahur habis semuanya hehee..Opss lupa nak habaq..ni juadah buka petang kemarin.Petang ni tak tahu nak reka apa lagi.Rasanya Puding Sagu Gula Melaka la kot sebab Sirap Gula Melaka tu masih ada...So, follow TMK rapat2 okey...Terima kasih tau semua tetamu yang memeriahkan blog TMK...belas2 ribu kelmarin...muah setepek.
Kuih Lopat Tikam, lengkap dengan pulut merah..nyum..nyum

KUIH LOMPAT TIKAM
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Asal Embun Rosaliza
Bahan A (Bahagian Hijau)
  • 1 cawan tepung beras
  • 2+1/2 cawan tepung beras
  • Sedikit pewarna hijau
  • 1 Sudu besar air kapur 
Cara-Cara
  1. Satukan kesemua bahan2 diatas tapiskan kedalam kuali  
  2. Dengan menggunakan api yg sederhana kacau sehingga pekat dan berkilat.Kelihatan ada letusan2 kecil.Tutup api. 
  3. Sejukkan di dalam loyang.

Bahan B (Lapisan Putih/Kepala Santan)
  • 3 cawan santan
  • 1/2 cawan tepung beras (LiNa Pg guna 2 sudu besar penuh)
  • sedikit garam
Cara-Cara
  1. Satukan kesemua bahan diatas.
  2. Kacau diatas api yg sederhana sehingga kuah agak pekat
  3. Rasakan untuk mendapat rasa lemak2 gitu
Bahagian C (Pulut Merah) 
  • 1 cawan pulut
  • sedikit pewarna merah
  • sedikit garam
  • 1 cawan santan (lebih siket)
  • 1 sudu besar gula
  • 1 asam keping
  • 1 helai daun pandan
Cara-Cara
  1. Beras pulut dicuci bersih kemudian toskan.Rendam beras pulut ke dalam air.Tambah pewarna merah dan letak asam keping (supaya pulut berkilat)
  2. Rendam selama 2 jam.Kalau pulut susu rendam sejam sudah memadai.Kemudian toskan
  3. Satukan santan, gula dan garam.Kacau rata supaya gula dan garam larut.
  4. Masukkan beras pulut ke dalam bekas/loyang masukkan santan (santan kena lebih sedikit dari paras beras)
  5. Letakkan daun pandan.Kukus hingga masak.Pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu.LiNa Pg kukus guna rice cooker jer
Note
Pulut ini jugak boleh ditanak seperti masak nasi biasa.Kalau tanak skip asam keping.Satukan semua bahan dan tanak


Bahagian D (Kuah Nisan/Sirap Gula Melaka)
  • 3 keping nisan / gula melaka
  • 1 cawan air
  • 2 sudu besar gula
  • Daun pandan simpul
Cara-Cara 

  1. Satukan semua bahan.Masak sehingga agak pekat/likat sedikit

1 comment:

EmbunRosaliza said... Balas

Lopat tikam sedap sepanjang zaman..menu wajib sekali dlm bulan poso. Lopat tikam x.leh buat ulang2 byk benda nk kena buat hehhe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...