Wednesday, May 16, 2018

Cara Buat Mi Bandung Homemade

Assalamualaikum...
Sedapnya mi bandung homemade ni.Resepi Mi Bandung ni saya tgk kat youtube.Sejak berjinak jinak dengan youtube ni suka belajar macam2 resepi baru.Kalau dulu dok mengugel jer..sekarang youtube pulak.Kita sendiri masih bertatih lagi buat video.Buat video ni tak susah sangat...record jer.Bab nak edit tu mau patah pinggang wey tambah kalau yang zero knowledge ni tengok2 kat youtube kita cuba cuba sendiri jer.
Okey la..layan dulu gambar Mi Bandung ni...Kalau ada yang nak resepi bagitau la..
sedap...pedas2 manis siket..kuah likat2...Nasib belum puasa lagi hari ni kan?Kalau tak berdosa tayang makanan pagi2 hari kikiii
MI BANDUNG SIMPLE DAN SEDAP
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Asal Kak Amy My Style
Bahan-Bahan
  • 500g mi kuning
  • 200g udang (terpulang banyak mana nak letak)
  • 2 ketul dada ayam (dadu kecil)
  • Fish cake (celur dan hiris nipis)
  • 3 sudu besar udang kering (rendam)
  • 2 biji keledek/kentang (rebus dan lenyek)
  • 3 sudu besar cili giling
  • 3 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2cm gula nisan/gula melaka
  • Sawi (celur)
  • 2 kiub ayam
  • Garam/gula/perasa
  • 4 biji telur
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar sos cili
Cara-Cara
  1. Kisar bawang besar, bawang putih dan udang.
  2. Asingkan kepala udang kemudian rebus kepala udang (untuk buat stok)
  3. Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan cili giling.Terus masukkan sedikit garam, cili sos, sos tiram dan gula melaka.Tumis hingga pecah minyak
  4. Masukkan stok udang (air rebusan udang)Setelah mendidih masukkan ayam.Masukkan kiub ayam.
  5. Kemudian masukkan ubi keledek/ ubi kentang yang telah dilenyek.Kemudian masukkan udang.Biarkan sebentar hingga udang masak.Sesuaikan rasa.
  6. Akhir sekali pecahkan telur satu persatu.Dah siap.
  7. Cara menghidang.Celur mi sebentar.Kemudian letak sawi dan hirisan fish cake.Tuang kuah Mi Bandung dan telur.Sedia dimakan...


1 comment:

Phong Hong said... Balas

Selamat berpuasa Lina. hee..hee...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...