Wednesday, January 9, 2013

Cucur Susu Lemak Manis

Assalamualaikum...
Menu simple (ekceli sangat simple) tapi amat enak dijamah dengan teh 'O'..tambah lak makan time2 panas lagi..Tak sedar abes sepiring.Cucur ni dah banyak buat tak n3 jer tak terbuat huhu.Pestaim wat aku ikut jer adunan asal..alahai tak cukup lak..pastu tersu doublekan adunan..baru puas makan..Memula heran gak camana bleh jadi bulat comey jerr..terrer betul kengkawan ni mem'bolat'kan cucuq ni..Kalau aku wat kompom2 macam2 pesen dok ada hihihi...Tapi bila dah goreng memang bulat rupanya..walaupun tak sama saiz..Biasalah main hantam saja..Meh kite layan gambo n resepinya sekali.
3 bahan jer..tp sedap

CUCUR SUSU LEMAK MANIS
by : kak fida (myR)
Bahan-Bahan:
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  •  1/2 sk baking powder
  •  1/2 sk bicarbonate soda
  •  6 sb susu manis (lebihkan jika suka)
  •  1/2 cawan susu segar/cair
  • garam secukup rasa
Cara-cara
  1. Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar/cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati.
  2. Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan... :)
  3.  Angkat cucur dan hidangkan.
N   Note: Lina pg perap sekejap adunan (10-15min) sebelum goreng
L

16 comments:

Eyma Balkish said... Balas

Nanti boleh la cuba..asyik lapar jer hujan2 nie...

inazamri said... Balas

dtg amik 2 ketul ye..sedapnye utk minum ptg.

zila norazila said... Balas

lina klu dapat sepiring nie...mmg best:)

Norzie hany said... Balas

mulat2....sedap buat minum petang ni.

lina_pg said... Balas

@Eyma Balkish

Cubalah insyaaAllah sedap

lina_pg said... Balas

@inazamri
Silalah...memang sedap mkn panas2

lina_pg said... Balas

@zila norazila
Makan sepiring pun tak sedar..tengok2 dah licin zila hehehe

lina_pg said... Balas

@Norzie hany

Cucuq ni memang kejadian dia bulat2 gitew..

inahar ali said... Balas

nostalgia sgt mamam jemput susu manis nih..daap..daapnyer!!

mama sara nur said... Balas

yg simple la sedap he he nak lg makan petang2 ni memang yum yum he he lapo je

Lady Naza said... Balas

Assalam..susu manis tu susu pekat ke?

Lady Naza said... Balas

Assalam..susu manis tu susu pekat ke?

lina_pg said... Balas

@Lady Naza

Ya betul..susu pekat manis

Azie Azidah said... Balas

klu tk letak susu segar blh?gantikn dgn susu tepung.

KirenKitchen said... Balas

Sk tu sudu kecik ke?

rose81 said... Balas

sdp2..nti nk buat jgk

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...