Kari Ikan Tanpa Santan Dan Peria Goreng Telur

By LiNa_Pg - Saturday, November 03, 2018

Assalamualaikum...
Selamat tengahari dan Selamat Berhujung minggu.Nak masak tengahari ni?Meh saya kongsikan idea..Apa kata Buat Kari Ikan atau Gulai Ikan.Cuti cuti macam ni anak2 kerap lapar.Kalau ada kari atau gulai tu petang karang boleh cicah2 roti pulak kan sementara nak tunggu makan malam.Senang kije sekali masak..setel makan tengahari dan minum petang.Sayur lak Peria Goreng saya 'gu' kan dengan Kari Ikan ni.Resepi dah banyak kali ulang siar.Boleh guna mana2 resepi Kari Ikan.
Saya CnP Resepi Peria Kacau Goreng jer la

Nampak ceroi lak kuah kari ikan ni sebab saya snap masa masih panas lagi.Kalau biar suam sedikit..makin pekat.Kalau yang perangat lagi sedap.

SAYUR PERIA KACAU GORENG
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-bahan  
1 biji peria panjang 
1 biji cili merah (dipotong serong) 
1 biji telur 
3 ulas bawang putih (ditumbuk/dikisar) 
2 biji cili merah (ditumbuk/dikisar) 
2 sudu makan udang kering (ditumbuk/dikisar) 
1/2 kiub ikan bilis 
Garam 
Minyak untuk menumis 

Cara-cara 
  1. Peria dibelah dua, buang biji dan dihiris nipis. Rendam peria dengan air garam. (LiNa Pg masukkan 3-4 sudu kecil garam ke dalam air dan rendam selama 20minit.Tujuannya untuk mengurangkan pahit buah peria).Bilas dengan air biasa, kemudian toskan. 
  2. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga wangi dan garing. 
  3. Kemudian masukkan peria ke dalam kuali.Kacau sebentar Masukkan telur (yang telah dipukul sedikit dengan garfu).Kacau lagi. 
  4. Masukkan kiub ikan bilis.Kacau sebentar sehingga peria sedikit layu. Akhir sekali masukkan cili merah, kacau sebentar.Tutup api.Dah siap.
  5. SELAMAT MENCUBA 

  • Share:

You Might Also Like

2 comments