Wednesday, January 30, 2013

Petua Menghilangkan/Mengurangkan Bau Hamis Kambing

Assalamualaikum....
Hari ni saya nak kongsikan sedikit petua dapur bagaimana nak menghilangkan bau hamis kambing.bagi penggemar daging kambing mesti sangat excited bila dihidangkan dengan menu daging kambing.Tapi juadah disuap ke mulut...amalak!kuatlah pulak bau kambingnya...mesti terbantut selera makan kan?huh potong stim betul.Rasa sedap tp kuat pulak bau kambing...
Meh sini saya kongsikan petua...
lina pg guna daging kambing frozen
 Masukkan tepung gandum ke dalam air (boh je la byk mana tepung pun)lina pg guna dalam anggaran secawan.Pastu rendam kepingan kambing ke dalam besen tu.Saya buat masa daging masih dalam bentuk frozen...rendam hingga daging lembut.Kalau daging kambing segar..Rendam dalam masa setengah jam hingga ke satu jam
cuci hingga bersih segala tepung pada kepingan daging.
 kemudian perahkan jus lemon ke atas kepingan daging.Biarkan selama setengah jam.
Note:
  1. Sekiranya daging kambing hendak digunakan untuk masakan western...bilas dengan cara lalukan daging kat air paip. (aroma lemon dan rasa masam sket2 akan menambah kelazatan masakan barat korang
  2. Sekiranya daging kambing hendak di masak dengan resepi tradisional hendaklah dicuci bersih.
my lamb Chop sedang diperap...

8 comments:

Sue @ Nenie said... Balas

Salam...emmm thanks kak utk petua ni..selalu saya guna tepung gandum ni masa basuh ayam jee...senang nak hilangkan lendir2nya..tak sangka plak boleh juga digunakan utk cuci daging kambing.... info berguna

lina_pg said... Balas

@Sue @ Nenie
wslm sue,ekceli akak pun baru taw jugak..alhamdulillah boleh dikatakan tak bau langsung kambing tuh...tambah lak ada wangi lemon..lagi sedap

Acik Erna said... Balas

assalam lina..acik tak makan daging kambing ni dari kecik lagi..

Zaliedana said... Balas

Assalam kak lina..Sy pon klo bsuh kmbng mmg gna tpng gndum n limau kasturi,kdang tuh gna lemom gak,tapi xde la nk rendam lma2,nk cpt jerk,hihi..Mmg bgus gna tpng gndum,xde bau hamis lngsung kan,bab kambing2 mmg kna tau juga ler,hubby peminat tegar kambing..
Psttt akak rcp ikn sambal siam tuh,mmg ori rcp gna aym kak,sy tuka ikan sbb mak sy xmkn ayam,huhu..skng nih mak de kat umh,so mmg ashik msk ikn jerk..

Cheq Sue said... Balas

jarang2 sangat masak daging kambing kak lina, kalau ada pun sekeping 2 aje buat lamb chop...tak menyempat nak bau. kalau daging kambing ori ni, berbau memang tak makan la jawabnya

inahar ali said... Balas

salam lina..lambchop ada lagi ke belen tu?? leh akak tumpang sepinggan..huhu!

fiefi irafizah said... Balas

salam ukhwah...
tq untuk perkongsian info ni =)

blogsenyumansihat.blogspot.com

Cepet Talib said... Balas

Thanks lina.. trbaikk.. seronok masak masak ni.. lg2 bila kena dera ngan cik tunang yg paksa masak chicken chop

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...