Monday, June 3, 2019

Rendang Daging Paling Mudah Dan Sedap Tak Guna Sebarang Rempah

Assalamualaikum...
Musim raya ni mesti ramai yang suka makan rendang kan?Ni adalah keeper resepi rendang.Saya paling suka Rendang Daging kalau Rendang Ayam tu macam kureng siket la.Rendang pulak kalau mengikut tekak saya lebih menyukai yang tak guna sebarang rempah..guna bahan basic sahaja iaitu bawang, serai, halia dan lengkuas.Masa rendang ni memang betul2 membawang punya la.Saya suka guna banyak bawang lebih manis dan sedap.Tambahan Rendang yang masih basah2 setengah orang suka rendang yang agak kering.Kalau mengikut citarasa saya suka yang basah bila cicah ketupat barulah bersalut dan sedap dimakan.
Resepi asal rendang ni tidak ditumis, cuma masak secara lebur iaitu semua bahan dimasukkan serentak dan masak hingga pecah minyak.Saya pernah cuba cara ini memang sedap.Tapi kalau untuk musim raya ni saya sarankan guna kaedah tumis dahulu supaya rendang tahan lama dan tidak basi.Lagi satu perbezaan antara tumis dan tak tumis, Rendang yang ditumis hasilnya cantik kemeraha dan agak berlinang, berbanding dengan yang tidak ditumis agak pucat dan kurang menarik.Dari segi rasa lebih kurang sahaja.Dari ketahanan yang ditumis lebih tahan lama dan lambat basi, insyaaAllah.
Walaupun dah banyak kali saya buat Rendang ni dan rata2 bagi feedback yang sangat baik terutama dari blog TMK ni la.Kali ni buat lagi dan saya sediakan video tutorial di youtube channel.Okey jommmm kita semak resepi
Walaupun bahan yang digunakan sangat ringkas..Tapi rasanya Alhamdulillah sedap
 Rendang lawan dengan ketupat memang ngam sangat.

RENDANG DAGING PALING MUDAH DAN SEDAP
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 500g daging pejal
  • 500ml santan
  • 4 labu bawang besar (*)
  • 5 batang serai (*)
  • 3 ulas bawang putih (*)
  • 15 tangkai cili kering (*)
  • 2 cm halia (*)
  • 2 cm lengkuas (*)
  • 2 cm kunyit (*)
  • 4 batang serai (dititik)
  • 40g kerisik (lebih siket pun tak apa)
  • 1 asam kepinh
  • 1 sudu besar gula merah/gula melaka
  • Garam dan perasa
  • Minyak (jika menggunakan kaedah menumis)
Cara-Cara
  1. Cili kering direbus hingga lembut terlebih dahulu.Masukkan semua bahan bertanda (*) ke dalam blender dan masukkan sedikit minyak dan air.Kisar menggunakan minyak adalah tips supaya bahan kisar halus dan mengurangkan penggunaan air untuk ketahan rendang (lambat basi)
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis serai dan bahan kisar hingga terbit minyak.Kemudian masukkan gula merah.Tumis sebentar.
  3. Masukkan daging yang telah dipotong dan gaul rata dengan tumisan.
  4. Masukkan santan , kerisik dan asam keping.Kacau rata.
  5. Tutup periuk dan reneh menggunakan api kecil sahaja.Reneh hingga rendang pecah minyak dan kering.Kacau sekali sekala untuk mengelakkan rendang hangit di dasar periuk.
  6. Proses mereneh mengambil masa yang agak lama.LiNa Pg reneh hampir 2 jam
  7. Bila daging empuk dan rendang hampir kering, baru masukkan garam (LiNa Pg hanya guna 1 sudu kecil sahaja garam), masukkan perasa (jika suka) dan taburkan hirisan daun kunyit dan daun limau purut.Boleh jugak guna salah satu.
  8. Reneh hingga kering mengikut citarasa masing2 kalau suka yang basah reneh hingga mencapai tahan kering/basah2 yang diinginkan.Makin lama direneh rendang semakin sedap dan warna bertambah gelap.
  9. Selamat Mencuba dan Selamat Hari Raya Aidilfiri

Kalau nak tengok versi rendang terdahulu, boleh tengok kat SINI
yang ini pula versi rendang lebur tak tumis.Boleh tengok SINI

Dikesempatan ini saya mengambil kesempatan untuk mengucapka Selam Menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua.Ampun maaf dipinta andai ada salah dan silap atau terkasar bahasa.
Kepada yang bakal memulakan perjalanan pulang ke kampung, berhati hati di jalan raya.Kami sekeluarga akan pulang ke kampung pada hari ini.Doakan perjalanan kami juga ya..
SALAM AIDILFITRI DARI KAMI SEKELUARGA

3 comments:

paritosh said... Balas

A lot of thanks for sharing your personal experience. I just learned a lot.
Photo Editing
clipping path service

PH said... Balas

Selamat Hari Raya, Lina! Dah lama pun PH tak makan atau masak rendang. Bila senang nanti mesti cuba resipi ni hee..hee...

Clipping Path Service said... Balas

Lovely blog. Thanks for sharing with us.This is so useful.
clipping path
clipping path service

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...