Sotong Masak Lemak Putih Mudah dan Sedap

By LiNa_Pg - Monday, December 14, 2020

 Assalamualaikum...

Bertemu kembali, wah rajin betul ni update blog.Kita marathon kalau ada masa untuk update.Okey hari ini saya nak share resepi lauk pauk harian pulak.Kalau biasanya sotong dibuat sambal tumis atau goreng kunyit jer selalunya kan?apa kata tukar selera buat masak lemak pulak.Memang sedap dan resepi pun sangat simple.Kalau di bahagian pantai timur selalunya resepi macam ni ada dimasukkan kulit rambai atau buah gajus.Di klate dipanggil buah 'tterey' (atau ketereh)manakala di Terengganu kalau tak silap saya dipanggil buah jambu kolok/golok.Resepi sebegini menjadi sangat authentic sebab semakin dilupakan,mungkin faktor kesukaran mendapat buah-buahan yang semakin pupus.Tambahan pulak kedua-dua jenis buah ni bermusim dan selalu dipandang sepi.Secara jujurnya saya sendiri sudah lama tak makan buah rambai dan gajus tu.Kalau biji gajus selalu la hahaa..

Resepi Sotong masak lemak putih ni saya ada sediakan video tutorial nanti boleh tonton di youtube.Tanpa buang masa,jom kita semak bahan-bahan dan cara membuat lauk simple ni.

resepi sotong,sotong nak masak apa,sotong masak lemak,masak lemak putih,resepi sotong mudah dan sedap,resepi lauk harian yang mudah,
Untuk sotong masak lemak putih ni saya buang kulit sotong.Ini optional jer, kalau tak buang pun tak apa,cuma kuahnya nanti akan kemerahan tak putih suci macam ni.Kalau sotong masak serai saya suka kuah merah-merah dan tak buang bahagian kulit sotong.Apa pun terpulang citarasa.Sendiri yang nak makan hehe

Sotong Masak Lemak Putih
by malina lina pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
400g Sotong
1/2 cm halia (tumbuk)
1 ulas bawang putih (tumbuk)
4 ulas bawang merah (tumbuk)
2 batang serai (ketuk/titik)
2 cawan air
200ml santan
cili padi hijau dan merah
2 biji tomato belah 4
1 labu bawang holland (belah 4)
garam dan perasa/serbuk pati ayam

Cara-cara
  1. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk,masukkan anggaran 1 cawan air dan juga serai.Renehkan sekejap untuk hilangkan pijar bawang.
  2. Setelah mendidih, masukkan santan dan tambah air secukupnya untuk kuah (lina pg tambah air anggaran 1 cawan).
  3. Masukkan garam dan perasa/serbuk pati ayam.Biarkan kuah mendidih terlebih dahulu sebab sotong tidak boleh dimasak terlalu lama nanti akan liat.
  4. Masukkan sotong, hirisan bawang holland dan tomato.Akhir sekali masukkan cili padi.Tutup api dan masak lemak sotong sedia dihidang.Selamat mencuba.
https://youtu.be/gTGFVkNxPaI

  • Share:

You Might Also Like

0 comments