Wednesday, May 5, 2021

Resepi Ayam Singgang Kelantan | Singgang Merah Kelantan

 Assalamualaikum...

Hai semua hari ni saya nak share satu resepi yang terkenal di negeri Kelantan iaitu singgang atau 'singge'.Kalau di Kelantan singgang selalunya dimasak mengguanakan daging.Terdapat 2 jenis singgang iaitu singgang yang warna jernih seakan sup dan satu lagi ialah singgang merah.Singgang merah femes semasa raya haji selalunya mak-mak atau tok akan masak daging tetel campur tulang-tulang.Mana pula datangnya warna merah tu, merah tu dari budu dan cili kering hehee..Singgang ni memang sangat sesuai kalau buat juadah berbuka puasa kerana rasanya yang masam,masin dan pedas-pedas dapat membuka selera dan juga dapat trigger lidah kita dari rasa payau/pahit tekak lepas seharian berpuasa.Resepi pula sangat mudah lebur jer semua tunggu ayam/daging masak.Tak perlu tumis pun.

singgang ayam ni saya buat dah lama, gambar memang hilang terus dah.Nasib jugak ada sekeping dalam hp.


Ayam Masak Singgang / Singge Ayam
by malina lina pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan
12 ketul ayam 
7 tangkai cili kering 
7 ulas bawang merah (mayang) 
3 ulas bawang putih (mayang) 
2 batang serai (ketuk) 
2 cm halia (mayang) 
2 cm lengkuas (mayang) 
1-2 sudu besar budu 
1 cm gula nisan/gula melaka 
1 sudu besar ketumbar biji (tumbuk kasar) 
5 asam keping 
garam, 
perasa 
air secukupnya
cili padi (jika suka pedas)

Cara-Cara
  1. Dalam periuk, satukan ayam, ketumbar, serai, cili kering, lengkuas, halia, bawang merah,bawang putih,gula nisan/nisan kerek, budu dan asam keping.Tutup periuk dan masak menggunakan api kecil.Reneh sekejap.
  2. Apabila air ayam telah keluar dan mesra dengan bahan rempah, masukkan air secukupnya untuk kuah, garam, perasa/seasoning.Tutup periuk dan biarkan ayam empuk.Akhir sekali masukkan cili padi (jika suka lebih pedas).Tutup api, ayam singgang sedia untuk dinikmati.Selamat mencuba.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...