Thursday, May 20, 2021

Resepi Bubur Jagung Utara (Ada kelainannya)

 Assalamualaikum....

Berderet resepi menggunakan jagung ni.Sebenarnya resepi jagung ni bukanlah saya masak berturut-turut, masak minggu/bulan lain sebenarnya.Tapi tu lah bila nak post dalam blog ni jadi berturut pulak.Kesnya saya dahulukan resepi untuk puasa dan resepi hari raya.Kalau setakat bubur macam ni bebila pun okey.

Okey berbalik kepada bubur jagung kita ni, kelainan bubur jagung utara ialah penggunakan beras pulut dalam bubur.Bukan sahaja sedap tapi kuah juga pekat.Makan pun kenyang.Kalau tak masukkan sagu pun tak apa.Paling sesuai kalau nak makan ramai tapi jagung setongkol dua jer hehee..jimat belanja.Penuh satu periuk sebab beras pulut sifatnya mengembang bila dimasak.

bubur jagung,resepi bubur jagung,bubur jagung utara,bubur jagung beras pulut,
Bubur jagung ni rasa dia macam kombinasi bubur pulut hitam tapi versi putih suci dan lembut.Kalau bubur pulut hitam, tekturnya keras kena kunyah kunyah...yang ni lembut tapi jagung kena kunyah lah haha


BUBUR JAGUNG BERAS PULUT 
by malina lina pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
2 tongkol jagung (sagat/parut)
500ml santan
1/2 cawan beras pulut (cuci dan rendam 10min)
1/4 cawan sagu (siram dengan air)
1/2 cawan gula (tambah/kurang)
2 helai daun pandan
garam
air secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan isi jagung ke dalam periuk, masukkan air secukupnya.Rebus hingga jagung empuk.
  2. Masukkan daun pandan dan beras pulut dan masak hingga beras kembang.
  3. Masukkan gula, santan,garam dan sagu.Masak hingga mendidih dan sagu jernih.Tutup api, bubur jagung beras pulut sedia dinikmati.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...