Friday, May 22, 2020

Biskut Sarang Semut Mudah dan Sedap (Adunan Tak Perlu Disimpan Dalam Peti Ais)

Assalamualaikum...
Esok hari terakhir kita berpuasa.Tahun ini ramadan terasa sangat cepat berlalu.Pejam celik dah sampai ke penghujung dah.Dah banyak ke koleksi biskut raya?Kat rumah saya ni seadanya sahaja.Walaupun dah buat beberapa jenis tapi akhirnya yang tinggal cuma 2 jenis sahaja itupun setengah balang hahaa...Tak apalah kalau anak nak makan dalam puas ni, makan jer la nak kalau dah raya bukan nak layan sangat pun biskut2 ni kan?
Okeylah tanpa buang masa, jom kita semak resepi Biskut Saranf Semut ini.Pada saya ianya sama seperti samperit yang gebu dan cair dalam mulut cuma ianya diterjemahkan dalam bentuk parutan dan dihidang dalam cup.Kalau kuih raya sepupu sepapat semperit atau dahlia memang laku keraslah kat rumah ni.
Sudahlah biskut warna kuning, cup pun warna kuning jugak.Ini kes tak mahu keluar beli kat kedai bakeri.Saya guna jer paper cup yang ada kat rumah.

BISKUT SARANG SEMUT
By Malina lina pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan Bahan
250g mentega
100g gula aising
250g tepung gandum
100g tepung jagung
100g tepung kastad
1 kuning telur
1 sk esen vanila
Pewarna kuning
Coklat urai/chocolate rice
Coklat manik/color ball
Cawan kertas/paper cup

Cara-Cara
  1. Semua tepung dan gula aising di ayak terlebih dahulu.
  2. Satukan mentega dan gula aising, gaul hingga sebati dan sedikit creamy tak perlu kembang.
  3. Masukkan kuning telur, esen vanila dan pewarna kuning.Gaul rata.
  4. Masukkan tepung jagung, tepung kastad dan tepung gandum.
  5. Uli hingga menjadi doh yang tak melekat di tangan.
  6. Ambil sedikit doh dan kepalkan sedikit kemudian parut.
  7. Ambil doh yang diparut dan masukkan ke dalam paper cup.
  8. Tabur coklat rice dan coklat manik.
  9. Bakar selama 25min suhu 150'c (suhu bergantung kepada oven masing2) Selamat mencuba

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...